mens en samenleving logo

De jacht op de ontevreden Telenet-klant

Meer dan 60.000 klanten zijn boos om een prijsverhoging die Telenet doorvoert. De concurrentie wil daar handig op inspelen en de ontevreden klanten weglokken. Maar hoe ze dat willen doen, is nog een vraagteken.

telecomoorlog

Komt Belgacom met een interessanter groepstarief voor ontevreden Telenet-klanten? In de Belgische telecomwereld zou dat een primeur zijn, maar het is niet langer onmogelijk.

Belgacom heeft gesprekken aangeknoopt met de initiatiefnemers van een uitdeinend onlineprotest tegen enkele prijsverhogingen van Telenet, zo meldde De Morgen gisteren (zie artikel). Die hebben al 60 000 handtekeningen op een onlinepetitie vergaard en hun Facebookgroep telt intussen 46.000 leden. Ze nemen het niet dat Telenet de producten ‘basic internet’ en digitale televisie € 1,99 per maand duurder maakt, en de packs Whop en Whoppa € 2,99. En dat in tijden van zo goed als onbestaande inflatie.

prijzen telecom

Groepsaankoop

Belgacom speelt in op een initiatief van de actiegroep waarbij die gezamenlijk groepsoffertes aanvraagt. Daarbij nodigen ze alle telecomoperatoren uit om met een interessanter groepsaanbod te komen dan wat Telenet nu biedt. ‘We hebben contact met de initiatiefnemers en zullen kijken wat er mogelijk is’, zegt woordvoerder Jan Margot. Maar het is nog verre van duidelijk wat er uit de bus zal komen.

Een groepsaanbod, zoals in de energiesector, is sinds kort mogelijk. Vroeger was het Belgacom als dominante speler wettelijk niet toegestaan om te differentiëren in zijn prijspolitiek. Maar door een beslissing van telecomwaakhond Bipt van 24 september werd die bepaling opgeheven. En kan Belgacom de ontevreden Telenetklanten wél een groepsaanbod doen. Volgens het bedrijf is dat een mogelijke piste, maar de vraag is of Belgacom daar ook daadwerkelijk mee zal doorgaan. ‘Wij zijn vandaag al goedkoper’, zegt Margot. ‘Met de recente prijsverhogingen van Telenet misschien wel tien procent. Een groepsaankoop is dus misschien niet eens nodig.’

Mogelijk zal Belgacom eerder een marketingoffensief lanceren richting de ontevreden Telenetklanten, met het bestaande productaanbod van de merken Proximus of Scarlet. ‘Dat zou niet zijn wat de groep wil’, reageert Kurt Buysse, initiatiefnemer achter het protest. ‘Dan zeg je dat de mensen het zelf maar moeten uitzoeken. De groep verwacht een concreet aanbod.’ Buysse bevestigt voorts dat er discrete gesprekken met Belgacom aan de gang zijn, maar dat het nog te vroeg is om daar iets concreets over te vertellen. ‘We besnuffelen elkaar om te bekijken wat er mogelijk is’, zegt hij. Hij zegt verder dat behalve Belgacom ook ‘twee andere spelers’ de protestgroep hebben benaderd om te praten. Maar ook dat zijn eerder verkennende gesprekken.

Onbuigbaar

Ook al neemt het protest hand over hand toe, Telenet buigt niet. De operator zegt begrip te hebben voor de negatieve reacties, maar houdt het been stijf. ‘De prijsverhoging is gelanceerd en gecommuniceerd naar klanten en de pers’, zegt woordvoerster Isabelle Geeraerts. ‘We hebben gezegd waarom ze nodig is en we komen er niet op terug.’

Telenet zegt dat het de prijzen moet verhogen vanwege investeringen in het netwerk, en omdat de nieuwe contracten met de televisiezenders over de uitzendrechten 7,00 % duurder zijn geworden.

De houding van de Mechelse kabelaar stelt de protestgroep teleur. ‘Welk commercieel bedrijf veegt de stem van 60.000 klanten zomaar van tafel?’, vraagt Buysse zich af. ‘Zo stellen ze zich vrij arrogant op. Ik begrijp dat je in het begin denkt dat het maar om een klein groepje gaat, en dat je niet op elke actie kunt ingaan. Maar dit kun je toch niet langer negeren?’

LEMMENS, K. De jacht op de ontevreden Telenet-klant. De Standaard, 2014-12-09, 25.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers