mens en samenleving logo

Waarom nieuwe producten in de supermarkt gedoemd zijn tot mislukken

Meer dan drie op de vier nieuw gelanceerde supermarktproducten liggen een jaar later niet meer in de winkelrekken. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen. Hoe komt het dat zoveel producten zo’n snelle dood sterven?

Coca Cola Zero, chips met ketchupsmaak en speculoospasta: het zijn allemaal voorbeelden van geslaagde nieuwe producten. Maar tegenover die successen staat een nog veel groter aantal pijnlijke mislukkingen, zo blijkt uit een studie van Nielsen.

Het onderzoeksbureau bekeek 12.000 producten die tussen 2011 en 2013 op de markt werden gelanceerd, en stelde vast dat 76 procent ervan een jaar later niet meer in de winkelrekken te vinden was. Amper een op de drie nieuwe producten slaagde erin meer dan 10.000 keer over de toonbank te gaan.

“Een mager cijfer voor eender welk consumentenproduct. Ondanks de schijnbaar alomtegenwoordige focus op beter en groter bij fabrikanten is er nog veel rommel”, zo stelt Nielsen in zijn rapport.

Een hard verdict, dat ook wel nuancering vraagt, zegt marketing- en retailspecialist Gino Van Ossel. “Dat nieuwe producten mislukken heeft niet te maken met het feit dat bedrijven geen of onvoldoende marktonderzoek zouden doen. Het probleem is dat veel van die productintroducties zogeheten ‘me too’-producten zijn: een concurrent heeft iets op de markt en jij maakt het ook, of iets wat er op lijkt. Een recept voor succes is dat vaak niet, maar voor veel fabrikanten is het verleidelijk: het kost hen vaak niet zo veel inspanning.

“Daarbij komt dat het steeds duurder wordt om innovaties in de markt te zetten. Fabrikanten moeten supermarkten, die sowieso al overspoeld worden met nieuwe producten, betalen om in de winkelrekken te mogen liggen. Het is ook veel moeilijker geworden om mensen te bereiken, doordat media vandaag zo versnipperd zijn. Vaak weten consumenten niet eens dat er een nieuw product is, terwijl de fabrikant er soms een gigantisch budget in steekt.

SOENENS, D. Waarom nieuwe producten in de supermarkt gedoemd zijn tot mislukken. www.demorgen.be,  2014-09-13. Geraadpleegd op 2014-09-22 via www.demorgen.be
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers