mens en samenleving logo

Brouwerij Palm vervelt tot labo voor bierexperimenten

Palm stelde gisteren talrijke nieuwigheden voor in zijn strategie, waaronder een naamswijziging. De brouwer lijkt niet langer te geloven dat het van zijn oud vlaggenschip, het speciaalbier Palm, een groeier kan maken.

Palm heeft zowat alles geprobeerd om dit biertje dat er als speciaalbier niet echt uitspringt, opnieuw op het juiste spoor te krijgen. Maar de consumptie in België blijft dalen. In de plaats lijkt de brouwer nu een soort permanent labo te worden in de hoop een nieuwe winnaar voort te brengen.

Palm speelt daarmee in op verschillende trends, die tegenwoordig vooral uit de VS komen waar ambachtelijke brouwers als paddenstoelen uit de grond schieten en zo het oude continent uitdagen. In de VS heeft de brouwerij met Palm en vooral Rodenbach (Rosso) redelijk succes.

‘Elke week opent in de VS wel een nieuwe brouwer de deuren’, zegt Jan Toye, eigenaar van de groep. De Amerikaanse bierproever wil ontdekken. ‘Het meest gevraagde biermerk in de VS is, what’s new?’, zei Toye. ‘En als je niet met nieuwigheden komt, verlies je je tapkraan in het café want honderden staan te dringen om je plaats in te nemen’, zegt Jan Vandenwyngaerden, algemeen directeur van de brouwer.

Palm heeft daarom een nieuwe microbrouwerij uit de grond gestampt, de dorpsbrouwerij De Hoorn waar het voor de groep in 1747 mee begon. Alhoewel, gisteren wijzigde Toye die datum naar 1686. De herbergier Theodoor Cornet had destijds een afspanning genaamd ‘De Hoorn’.

De Hoorn laat toe om bierplassen van tien hectoliter (1.000 liter) te brouwen. Ideaal voor ‘limited editions’. Ook al een trend in de VS. Palm gaat tot maandelijks toe een nieuwe variëteit op de markt brengen. Dit zal gebeuren onder de koepelnaam ‘Arthur’s Legacy’, verwijzend naar de naam van Arthur Van Roy die na de Eerste Wereldoorlog de brouwerij met succes heropbouwde ondanks zijn verzet tegen het opkomende pilsbier.

Palm brengt sinds 2012 ook de Palm Hop Select op de markt. Een Palm gebrouwen met meer hop, ook al een trend uit de VS. Palm kweekt zijn hop zelf waardoor het in capaciteit beperkt is. ‘We rekenen uitsluitend op onze eigen hop’, zegt Vandenwyngaerden. De Palm Hop Select heeft meer karakter en smaak dan de gewone Palm.

‘Ze moeten gewoon hun gewone Palm vervangen door Palm Hop, de consument wil al dat te zoet bier niet meer’, zegt bierkenner Theo Vervloet, tot voor kort het gezicht van de sectorfederatie en zelf een voormalige biermanager. ‘Palm maakt het verhaal nodeloos ingewikkeld terwijl bierbrouwen eenvoudig is en ze de oplossing voor Palm in huis hebben.’

En ingewikkeld klonk het inderdaad toen Palm ook nog eens over Brugge Tripel begon terwijl het al het concurrerende Steenbrugge in portefeuille heeft. Waar gaat men nu voor? Brugge Tripel wordt een beetje opportunistisch nieuw leven ingeblazen omwille van de investering in het gebouw van het Brugs biermuseum waar Palm aanwezig is, blijkt. De Tripel die verrijkt wordt met allerhande kruiden, zal de bezoekers regelmatig een ander smaakje voorschotelen in functie van de kruidenmix.

De hele voorstelling eindigde op een sterke noot met de lancering van Cornet, een nieuw sterk blond bier van Palm dat op zichzelf staat. ‘Een beetje en soort Duvel, zo je wil’, zegt Vervloet. De 33 centiliter-flesjes Cornet worden in tulpachtige glazen van een halve liter geschonken wegens de hoge schuimkraag.

‘De meesten die het geproefd hebben, willen er meer van. Maar we gaan dit langzaam in de markt zetten. Als er binnen drie jaar duizend cafés zijn waar je Cornet kan vinden, ben ik uitermate tevreden’, zegt Vandenwyngaerden. ‘We hebben niet de marketing- en salesmiddelen om al die initiatieven krachtig in de markt te zetten.’

DENDOOVEN, P. Brouwerij Palm vervelt tot labo voor bierexperimenten. www.standaard.be, 2014-08-27. Geraadpleegd op 2014-08-28 via www.standaard.be
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers