mens en samenleving logo

Dure euro doet Belgische bedrijven pijn

Pi­ca­nol waar­schuwt voor de im­pact van de ster­ke euro. De weef­ge­tou­wen­bou­wer is slechts een van de vele Bel­gi­sche be­drij­ven die last heb­ben van een dure een­heids­munt.

In zijn voor­uit­zich­ten waar­schuwt Pi­ca­nol voor ‘een toe­ne­men­de druk op de vo­lu­mes en de mar­ges, onder meer door de ster­ke euro’. Voor de Ie­per­se weef­ma­chi­ne­bou­wer is de verster­king van de euro te­gen­over de yen van be­lang, omdat het met twee Ja­pan­se bedrijven con­cur­reert. De ma­chi­nes van de Ja­pan­ners wor­den in euro goed­ko­per. ‘De impact is moei­lijk te be­cij­fe­ren’, zegt de woord­voer­der.

Bij De­ceu­nin­ck kan een an­de­re wis­sel­koers roet in het eten gooi­en. De pvc-raam­pro­fie­len­pro­du­cent ver­wees vo­ri­ge week in zijn tra­ding up­da­te naar de ‘zwak­ke Turk­se lira’. ‘We ver­ko­pen pro­duc­ten op de Turk­se markt in lira. Door de om­re­ke­ning naar euro gaat omzet ver­lo­ren’, zegt woord­voer­der Ludo De Bever. ‘Maar van­we­ge de lage loon­kos­ten is Tur­kije ook steeds meer een ex­port­hub voor De­ceu­nin­ck.’ De ver­zwak­king van de lira maakt de pro­duc­ten van Turk­se ma­ke­lij dan weer goed­ko­per in an­de­re lan­den. Het be­drijf dekt zich ook op re­gel­ma­ti­ge basis in tegen on­gun­sti­ge wis­sel­koers­schom­me­lin­gen.

De mees­te Bel­gi­sche be­drij­ven dek­ken zich via op­ties en ter­mijn­con­trac­ten en/of op een na­tuur­lij­ke wijze in. François Van Hoy­don­ck, de CEO van Sipef, laat weten dat de agro-in­du­striële groep zich in­dekt tegen de schom­me­lin­gen van de eu­ro-dol­lar­wis­sel­koers voor de be­ta­ling van het di­vi­dend in euro. ‘We dek­ken ons vier keer per jaar in, zodat we aan het einde van het jaar ge­noeg euro’s opzij heb­ben staan voor de be­ta­ling van het ver­wach­te di­vi­dend.’

Be­lang­rij­ker voor Sipef dan de eu­ro-dol­lar­wis­sel­koers is de evo­lu­tie van en­ke­le exo­ti­sche Azi­a­ti­sche mun­ten. Van Hoy­don­ck: ‘Onze re­sul­ta­ten zijn in dol­lar. We heb­ben amper kos­ten in euro, enkel voor een klein hoofd­kan­toor in België. Het gros van onze kos­ten ligt in In­do­ne­sië en in Pa­poea-Nieuw-Gui­nea. De ver­zwak­king van die mun­ten te­gen­over de dol­lar is po­si­tief voor ons.’ Sipef kampt dan wel met stij­gen­de loon­kos­ten voor de ar­bei­ders op zijn plan­ta­ges, maar Van Hoy­don­ck stelt dat de ver­zwak­king van de In­do­ne­si­sche roe­pia te­gen­over de dol­lar gro­ter was dan de lo­ka­le loon­in­fla­tie.

De euro is het voor­bije jaar – uit­ge­drukt in zowat alle be­lang­rij­ke an­de­re va­lu­ta – duur­der ge­wor­den. Dat komt omdat de Eu­ro­pe­se Cen­tra­le Bank (ECB) een strak­ker geld­be­leid voert dan veel an­de­re cen­tra­le ban­ken.

De Bra­zi­li­aan­se real ver­zwak­te 15 % te­gen­over de euro sinds de start van het derde kwar­taal van 2012. De me­di­sche toe­le­ve­ran­cier Ar­seus liet op 8 ok­to­ber al weten wat de im­pact was op de omzet. Bij sta­bie­le wis­sel­koer­sen zou de di­vi­sie Fa­gron – ma­gi­stra­le be­rei­din­gen voor apo­the­kers – in het derde kwar­taal ruim 20 %cent or­ga­ni­sche om­zet­groei heb­ben ge­re­a­li­seerd. Door de om­re­ke­ning van real naar euro bleef 13 % groei over. Fa­gron is markt­lei­der in Bra­zi­lië.

De te­rug­val van de real hoeft niet per se slecht nieuws te zijn, laat de woord­voer­der van Be­kaert tus­sen de lij­nen door­sche­me­ren. De staal­tech­no­lo­gie­groep pu­bli­ceert over twee weken een tra­ding up­da­te en de woord­voer­ster moet haar woor­den wegen. ‘Alle lo­ka­le pro­du­cen­ten leden vorig jaar onder de veel te dure Bra­zi­li­aan­se munt en de re­la­tief veel goed­ko­pe­re in­voer van­uit lan­den, zoals China. Wij heb­ben negen fa­brie­ken in Bra­zi­lië.’ Be­kaert plant fa­brie­ken neer waar er markt is voor de pro­duc­ten. Op die ma­nier maakt Be­kaert kos­ten in de­zelf­de munt als het in­kom­sten ge­ne­reert. Ook Be­kaert ont­snapt ech­ter niet aan het zo­ge­naam­de trans­la­ti­eef­fect. Dat is de om­re­ke­ning van de ver­ko­pen in real, dol­lar en yuan naar euro.

Er zijn ook nog tal van Bel­gi­sche be­drij­ven die veel omzet draai­en in dol­lar of in dol­lar­ge­re­la­teer­de mun­ten of die moe­ten con­cur­re­ren tegen Ame­ri­kaan­se be­drij­ven. ‘Maar de ver­hou­ding van de euro te­gen­over de dol­lar is veel min­der be­lang­rijk voor Bel­gi­sche be­drij­ven dan tien of twin­tig jaar ge­le­den’, zegt ana­list Danny Van Quae­them (Société Générale Pri­va­te Ban­king). ‘Zo­lang de wis­sel­koers niet écht af­wijkt – rich­ting 1,60 dol­lar of 1 dol­lar per euro – is het ef­fect op de re­sul­ta­ten ver­waar­loos­baar.’

De jong­ste dagen schuurt de een­heids­munt tegen 1,38 dol­lar aan, te­gen­over een ge­mid­del­de van 1,29 dol­lar per euro in het derde kwar­taal van vorig jaar. Het beeld­tech­no­lo­gie­be­drijf EVS, dat 25 % van zijn omzet in Noord- en Zuid-Ame­ri­ka draait, vindt de hui­di­ge wis­sel­koers nog ‘oké’. ‘1,50 dol­lar per euro zou wel een pro­bleem kun­nen zijn. Dan kun­nen onze Ame­ri­kaan­se con­cur­ren­ten een echte ‘dis­count’ bie­den aan Eu­ro­pe­se klan­ten.’

Ook de beeld­vor­mer Barco laat weten dat de dure euro – of de goed­ko­pe dol­lar – op de winst­ge­vend­heid kan wegen, maar zegt dat het be­drijf zich na­tuur­lijk of via ter­mijn­con­trac­ten in­dekt. ‘In 2012 was er bo­ven­dien een ef­fect in de om­ge­keer­de rich­ting.’

De beeld­vor­mings­groep Ag­fa-Ge­vaert laat er geen twij­fel over be­staan dat de ver­ster­king van de euro een ne­ga­tief ef­fect heeft op de re­sul­ta­ten. Voor meer in­for­ma­tie is het wach­ten op de der­de­kwar­taal­re­sul­ta­ten van 13 no­vem­ber. De woord­voer­ster laat enkel nog los dat de im­pact ge­lijk­aar­dig is als bij zijn sector­ge­noot Phi­lips. De omzet van Phi­lips werd in het derde kwar­taal voor 6 % ge­drukt door wis­sel­koer­s­ef­fec­ten.

DE WITTE, I. Dure euro doet Belgische bedrijven pijn. De Tijd, 2013-10-30, 4
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers