mens en samenleving logo

Succes van Duivels geeft boost aan onze economie

Iedereen wint

Als een land zich plaatst voor het WK, gaat het consumentenvertrouwen de hoogte in. Daarom zullen niet alleen cafés, sponsors en tv-verkopers kunnen profiteren van de Duivels-mania, maar ook de rest van onze economie. Het kan zelfs zorgen voor een fikse stijging van het bruto nationaal product. ‘Het succes van de nationale ploeg zorgt voor een enorme positieve vibe. En een Belg die zich goed voelt, geeft ook meer geld uit.’

Bond, spelers & sponsors
Al zeker 100 000 shirts

Bedrijven die hun naam tijdig verbonden hebben aan de nationale ploeg, doen nu al goede zaken. Bij het Zwitserse Burrda, dat twee jaar geleden de plaats van Nike innam als leverancier van de spelersuitrustingen, draait de productie overuren. Elke supporter wil een Rode Duivels-shirt. ‘Er is een onophoudelijke aanvoer van shirts, zowat 2 000 per week gaan er naar de winkels’, zegt Filip Van Doorslaer, marketingdirecteur bij de bond. ‘De vraag is moeilijk bij te houden. We gaan nu zeker al naar de 100 000 verkochte shirts. En de vraag gaat alleen maar stijgen.’ Alvast een enorm contrast met de periode vóór het grote succes, in 2010, toen er amper 4 000 shirts per jaar de deur uitgingen.

Een usb-stick in de nationale kleuren, een pennenzak, een schrijfset, douchegel, horloges, sjaals, facepaint, mokken en pruiken: in de fanshop van de Bond kan je het allemaal bestellen. De verkoop van dit soort mechandising is het voorbije jaar met 80 tot 100 % toegenomen. Van Doorslaer: ‘We breiden continu ons merchandising-aanbod uit. Dat doen we op een rustige manier. We bekijken elke aanbieding — en dat zijn er meerdere per dag — en maken een goeie analyse: is het een kwalitatief product voor een juiste prijs? En heeft het ook zin voor de fan? We krijgen de gekste voorstellen, waaruit we moeten selecteren, want we willen de markt ook niet overspoelen met van alles en nog wat.’

De komende weken kunnen we ons ook nog voorzien van tricolore iPhone-covers, dekbedden en zelfs fopspenen. De winst van al die merchandising gaat deels naar de bond en deels naar de spelers zelf.

En niet alleen verkopers van gadgets staan bij de bond aan te schuiven: ook een plekje als sponsor is gegeerd. ‘Veel grote én kleine bedrijven contacteren ons om te zien wat de mogelijkheden nog zijn. Sinds een aantal maanden zien we een enorme toename van sponsorverzoeken en dat zal alleen maar crescendo blijven gaan. Het zogenaamde ‘ambush-syndroom’ zal ook nog toenemen: het gebruik van namen- en spelersrechten zonder toestemming. Daar gaan we extra waakzaam in blijven.’

Horeca, drank & schermen
40 miljoen Duivels-blikjes

De horeca, drankproducenten, verkopers van televisietoestellen en verhuurders van grote schermen zijn nu al de winnaars van de kwalificatie. ‘Kijk eens hoeveel grote schermen er vrijdag opgesteld stonden. Ik denk niet dat die mannen al ooit zoiets hebben meegemaakt’, zegt Filip Van Doorslaer. Een van de sponsors van de Duivels, Jupiler, brengt bierblikjes met een foto van de spelers uit. Naar verluidt verwacht het bedrijf tegen het einde van het WK 40 miljoen stuks verkocht te hebben. Moederbedrijf AB Inbev is bovendien hoofdsponsor van het wereldkampioenschap. Tijdens de WK-wedstrijden van België en Nederland zal er ook reclame voor Jupiler naast het veld te zien zijn.

Hele economie
Stijging bnp: tot +2 %

‘Je merkt in andere landen die deelnemen aan een WK of de Olympische Spelen en goeie resultaten halen, dat het consumentenvertrouwen opgekrikt wordt. Als mensen meer vertrouwen hebben, gaat de economie ook beter draaien’, zegt Stijn Decock, hoofdeconoom bij werkgeversorganisatie Voka. Van Doorslaer bevestigt: ‘Ik hoor van collega’s van andere federaties dat zo’n kwalificatie een impact van 1 à 2 % op het bruto nationaal product kan hebben. Dat is gigantisch. Je ziet dat nu al. De mensen komen voor de wedstrijden van België anderen. Het positivisme heeft een fantastische boost gekregen. En een Belg die zich beter voelt, consumeert meer. Dat is een duidelijk economisch gegeven.’

Imago van ons land
‘In the picture’ bij honderden miljoenen kijkers

De Rode Duivels geven ons land wereldwijd meer bekendheid. Daar kan het bedrijfsleven alleen maar blij mee zijn, zegt Decock. ‘Zo’n kwalificatie heeft zeker gunstige gevolgen voor de bekendheid van de bedrijven in een relatief klein en onbekend land als het onze, maar je kan daar niet meteen investeringen aan linken. Het is wel een feit dat ons land meer ‘in the picture’ zal komen. Honderden miljoenen kijkers gaan ons land zien. Zeker het toerisme naar België zal daar wel bij varen, maar ook andere bedrijfssectoren.’ Ten slotte ziet econoom Decock ook positieve gevolgen voor migranten op de arbeidsmarkt in eigen land. ‘Het nationale elftal is een etnisch zeer gevarieerde ploeg. Migranten spiegelen zich aan figuren als Fellaini en Kompany. Nu scoren we slecht inzake de toegang van migranten tot de arbeidsmarkt. Het succes van de Duivels zal zeker een inspiratiebron zijn: als die jongens succesvol kunnen zijn, dan wij ook.’

GHYSENS, P. Succes van Duivels geeft boost aan onze economie. Het Laatste Nieuws, 2013-10-14, 2.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers