mens en samenleving logo

Graven naar de smaak van de consument

Hoe moet een bank­kan­toor rui­ken om ver­trou­wen uit te stra­len? Waar in het rek moet een pro­duct lig­gen opdat het snel ver­kocht raakt. Bij het Leu­ven­se Haystack, pas ont­staan uit de fusie van twee markt­on­der­zoeks­bu­reaus, zoe­ken ze het ant­woord. En bij klan­ten als Nestlé, Coca Cola en Hei­ne­ken ken­nen ze dat maar wat graag.

Ik sta in de labo’s van Haystack in Haas­ro­de. Voor mij staat een hoog­ge­a­van­ceerd toe­stel dat de be­we­gin­gen van mijn ogen volgt. Even ka­li­bre­ren, en het meet in mil­li­se­con­den de plek­ken waar mijn ogen op fixe­ren, hoe lang het daar­op blijft han­gen en de snel­le bewegin­gen er­tus­sen. Op het scherm voor mij wordt een print­ad­ver­ten­tie ge­toond voor par­fum van Dolce & Gab­ba­na. Naast het logo en vijf packshots la­chen drie man­ne­lij­ke mo­del­len en een ze­dig-naak­te Clau­dia Schif­fer, Naomi Camp­bell en Eva Her­zig­o­va me toe. Waar valt mijn oog het meest op? Ge­heel tegen mijn ver­wach­ting blijf ik het langst han­gen bij Her­zig­o­va. ‘Het is maar een voor­beeld’, zegt CEO Lud­o­vic De­poor­te­re, een spe­ci­a­list in sen­so­ri­eel markt­on­der­zoek. ‘Maar uit je oog­be­we­gin­gen kun­nen we veel aflei­den, ook prik­kels waar je je als con­su­ment niet al­tijd be­wust van bent, maar die wel je koop­ge­drag beïnvloe­den.

‘Feel, do, think’, dat is de ver­ras­sen­de volg­or­de: eerst voe­len men­sen iets, ver­vol­gens kie­zen en kopen ze, en pas daar­na recht­vaar­di­gen ze hun keuze met hun volle ver­stand.’ Uit de ana­ly­se van dui­zen­den tests met het ap­pa­raat op de D&G-ad­ver­ten­tie heeft men kunnen con­clu­de­ren dat de con­su­men­ten te veel af­ge­leid zijn en niet lang ge­noeg naar het pro­duct en het merk­beeld kij­ken. In een ander voor­beeld moet ik een be­paald yoghurtmerk te­rug­vin­den in een le­vens­gro­te foto van een zui­vel­rek in de su­per­markt. ‘Daar­mee tes­ten hoe we een nieu­we ver­pak­king van een be­staand pro­duct en merk het best in het rek plaat­sen. Wist je trou­wens dat grijp­hoog­te, en niet oog­hoog­te, de ide­a­le plek is voor een pro­duct opdat het het snelst ge­kocht wordt?’

Hoe tri­vi­aal de test ook lijkt, de re­sul­ta­ten van dat soort on­der­zoek heb­ben ver­strekkende com­mer­ciële ge­vol­gen. Haystack doet dit on­der­zoek niet al­leen voor de produ­centen, maar ook voor grote su­per­markt­ke­tens. Ze vor­men een wapen in de ‘oor­log om het schap’, de strijd om de mar­ges tus­sen de pro­du­cen­ten van fast mo­ving con­su­mer goods en de dis­tri­bu­teurs. Een goede plaats op het schap moet wor­den be­taald met een kor­ting op de aan­koop­prijs, zodat de su­per­markt zijn marge kan ver­ho­gen.

Het is dit soort kwan­ti­ta­tief, sen­so­ri­eel on­der­zoek waar De­poor­te­re onder de naam Rogil al jaren in ge­spe­ci­a­li­seerd is. Niet al­leen oog­be­we­gin­gen, maar ook an­de­re neu­ro­lo­gi­sche re­ac­ties zoals spon­ta­ne ge­laats­ex­pres­sies, re­ac­tie­tij­den, her­sen­re­ac­ties (EEG) en psychogal­va­ni­sche huid­re­flexen. Het grote voor­deel is dat je in dit soort van re­flexen niet kan lie­gen. De­poor­te­re troont me mee naar een com­pleet witte ruim­te, waar een twintigtal klei­ne hok­jes met een luik­je er­voor, een sen­so­ri­eel test­la­bo vor­men. ‘Hier kunnen we ‘in vitro’— onder ge­con­tro­leer­de om­stan­dig­he­den dus — tes­ten hoe consumenten re­a­ge­ren op sma­ken, kleu­ren, geu­ren en ge­lui­den die een merk, pro­duct of dienst be­ge­lei­den. Na­tuur­lijk kan de ge­mid­del­de con­su­ment niet zeg­gen hoe­veel zuur of hoe­veel zoet er in een be­paal­de fris­drank zit. Onze 28 smaak­ex­perts kun­nen dat wel. Dat zijn men­sen met goed ont­wik­kel­de smaak­pap­pil­len die bo­ven­dien een op­lei­ding van een jaar kre­gen om hun sma­ken ob­jec­tief te be­noe­men. Zo kun­nen we voor een be­paald product een smaak­pro­fiel vast­leg­gen. Als de pro­du­cent graag voor een be­paal­de markt of doel­groep de smaak van zijn fris­drank ver­an­dert, kun­nen we tes­ten welke va­ri­a­tie het beste scoort. De ge­wo­ne con­su­ment kan im­mers op een schaal van 1 tot 10 per­fect aangeven hoe lek­ker hij een drank­je dat hem wordt voor­ge­scho­teld, vindt. Bij een grote groep van res­pon­den­ten wordt een hele reeks va­ri­an­ten van het­zelf­de drank­je ge­test.’

Op het aan­recht in de be­len­den­de keu­ken staat een heel gamma gla­zen. ‘Ja, ook dat tes­ten we: de in­vloed van het soort glas op de ap­pe­tijt om een be­paal­de drank te nut­ti­gen. Of hoe­veel al­co­hol een bier mag be­vat­ten voor het de cafégan­ger be­gint tegen te ste­ken. Depoor­te­re lacht: ‘Een test­je dat we wel eens doen ter de­mon­stra­tie voor klan­ten is de Pep­si-Co­ca-test: ge­mid­deld ge­no­men kan een con­su­ment beide cola­drank­jes niet uit elkaar hou­den. ‘Ik lust geen Pepsi’, is dus we­ten­schap­pe­lijk ge­spro­ken klink­kla­re nonsens.’

Subjectieve beleving

Maar hier komt een heel ander as­pect van de con­su­men­ten­psy­cho­lo­gie aan bod: de subjec­tie­ve be­le­ving in een be­paal­de con­text. ‘Men­sen re­a­ge­ren en kie­zen an­ders in een an­de­re con­text’, stelt Rolf Ver­lin­den, chief in­spi­ra­ti­o­nal of­fi­cer van Haystack. ‘En die context kan je beïnvloe­den door de as­so­ci­a­ties die je rond een merk of pro­duct creëert: de kleur van je logo, de ver­pak­king, de toon van je ra­dio- en tv-com­mer­ci­als, de sfeer waar­in je de pro­duc­ten aan­biedt. Hier komt de kwa­li­ta­tie­ve be­na­de­ring van Rolf Verlinden naar voren. Hij leidt al jaren het Brus­sel­se markt­on­der­zoeks­bu­reau Key­sto­ne Net­work.

Sinds kort heb­ben Rogil en Key­sto­ne de han­den in el­kaar ge­sla­gen. ‘We zijn per­fect comple­men­tair’, zegt Ver­lin­den, ter­wijl we toch bei­den uit­gaan van de men­sen als onbewust han­de­lend wezen. De on­der­lig­gen­de psy­cho­lo­gi­sche the­o­rie is de­zelf­de, maar met de kwa­li­ta­tie­ve be­na­de­ring kun­nen we die­per door­gaan wat we in onze kwan­ti­ta­tie­ve tests vast­stel­len. Daar­toe or­ga­ni­se­ren we diep­tein­ter­views, fo­cus­groe­pen en gaan we zelfs samen met con­su­men­ten shop­pen om te zien hoe ze re­a­ge­ren in een be­paal­de con­text. Ook on­li­ne­ge­drag en at­ti­tu­des van con­su­men­ten te­gen­over mer­ken en pro­duc­ten wor­den steeds be­lang­ij­ker.’

Niet dat Haystack zijn on­der­zoek enkel tot pro­duc­ten be­perkt. Ook dien­sten­le­ve­ran­ciers doen een be­roep op De­poor­te­re & Ver­lin­den. Zoals ban­ken. ‘Een bank heeft ons ge­vraagd uit te zoe­ken hoe hun kan­to­ren moe­ten rui­ken om ver­trou­wen uit te stra­len. Het antwoord is: ma­ho­nie­hout — of ten­min­ste een ander tro­pisch hard­hout.’

In­tus­sen heeft Haystack al een aan­tal grote voe­dings­con­cerns in por­te­feuil­le zit­ten:
Co­ca-Co­la, Nestlé, Uni­lever, Hei­ne­ken, Mon­de­lez, Heinz, Sara Lee, maar ook distributeurs als Col­ruyt en Car­re­four. Maar die gro­ten gaan we­reld­wijd toch ook te rade bij de con­cur­ren­ten van Haystack? ‘Zo­veel spe­lers met een spe­ci­a­li­sa­tie als wij zijn er niet. Ie­der­een doet wel iets, maar bijna nie­mand biedt het hele gamma on­der­zoeks­technie­ken aan. En de grote con­cur­ren­ten als Niel­sen, Gfk hou­den zich veel meer bezig met grote ge­stan­daar­di­seer­de enquêtes. Wij wer­ken veel ge­rich­ter en fijn­ma­zi­ger.’

Wat vol­gens De­poor­te­re be­te­kent dat er nog aar­dig wat groei in de lucht hangt. ‘Vol­gend jaar wil­len we naar 10 mil­joen euro omzet, met een ebit­da van 10 pro­cent. Ons markt­gemid­del­de was de voor­bije jaren 8 %, ook al zal dat dit jaar maar 6 % zijn we­gens de kos­ten van de fusie. Tegen 2017 wil­len onze omzet ver­dub­be­len tot 16 mil­joen euro. En het aan­tal me­de­wer­kers – van­daag 45 – groeit mee.’

De groei moet dui­de­lijk komen van in­ter­na­ti­o­na­le ex­pan­sie. ‘Nu al komt 50 % van onze omzet uit het bui­ten­land, maar dat moet om­hoog. We heb­ben al ves­ti­gin­gen in Brus­sel en Leu­ven, Am­ster­dam en Dubai. We wil­len naar een pak an­de­re lan­den.’

Haystack kan te­rug­val­len op een we­reld­wijd net­werk van de zo­ge­naam­de Sens Group, dat over­al ter we­reld test­la­bo’s heeft. ‘Maar om voort te groei­en sluit ik niet uit dat we bin­nen­kort klei­ne spe­lers over­ne­men.’

MICHIELSEN, T. Graven naar de smaak van de consument. De Tijd, 2013-10-11, 20.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers