mens en samenleving logo

‘Ik ben Donald Muylle…’

In een sector die na jaren van gestage groei voor het eerst negatieve cijfers kent, heeft Dovy Keukens zijn omzet op vier jaar tijd bijna verdubbeld. Daarbij is een grote rol weggelegd voor zaakvoerder Donald Muylle himself.

De hoogstpersoonlijke stijl van Donald Muylle om zijn Dovy-keukens aan te prijzen, heeft de West-Vlaming geen windeieren gelegd. Tijdens de Openbedrijvendag vorige zondag trok Dovy Keukens liefst 11.000 bezoekers – geen enkel ander bedrijf deed beter – en sinds de topman in 2009 met zijn intussen legendarische (en op YouTube al vaak geparodieerde) spotjes op tv komt, is de omzet van het keukenbedrijf bijna verdubbeld.

Met een omzet van 56,5 miljoen euro in 2012 geeft Dovy Keukens andere bekende spelers in de keukenbranche het nakijken: DSM (3,2 miljoen euro omzet), Ilwa (8,9 miljoen euro), Bruynzeel (9 miljoen euro) en Ixina (10,8 miljoen euro). Nog opmerkelijker: Dovy’s nettowinst (2,1 miljoen euro) is bijna even groot als DSM’s volledige omzet, terwijl concurrenten als Princess verliescijfers noteren.

 Vet van de soep

De keukenbranche deed het de voorbije jaren nochtans niet slecht: ‘De winstmarges liggen met 5 à 6 % beduidend hoger dan het gemiddelde in de meubelsector (3 %)’, zegt Chris De Roock van de Belgische federatie van textiel-, hout- en meubelindustrie Fedustria. ‘Bovendien is er de voorbije twintig jaar een stabiele groei geweest binnen de branche. Pas vorig jaar is de totale omzet van de productieprijzen voor het eerst significant gedaald.’

Die omzet bedroeg in 2012 circa 400 miljoen euro.
In 2010 was er nog een groei van 4,4 %, in 2011 zelfs een van 19, 6%. ‘De verklaring is eenvoudig: de kookhype. Iedereen wou, met Jeroen Meus en Piet Huysentruyt als grote voorbeelden, zelf aan de slag gaan in een deftige keuken.’

Keukenoorlog?

In 2012 kende de totale omzet echter voor het eerst sinds lang een daling met 1,4 %. Die daling lijkt bovendien nog te versnellen, want in de eerste heft van dit jaar was er zelfs een achteruitgang van 4,1 %. ‘De vertraging in de bouwactiviteit weegt stilaan ook door in de keukensector’, aldus De Roock.

Een en ander leidt tot zenuwachtigheid in de keukensector. Vandaar wellicht de recente uitval van sommige concurrenten, die eerder deze week nog stelden dat Muylle liegt in zijn reclamespots – een uithaal die de West-Vlaming als een oorlogsverklaring interpreteerde. Wordt (mogelijk op meer dan één manier) vervolgd …

BOSTEELS K. ‘Ik ben Daniël Muylle’. www.retaildetail.be, 2013-10-10. Geraadpleegd op 2013-10-11 via www.retaildetail.be.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers