mens en samenleving logo

Japan gooit zich in muntoorlog

Economen zoals Geert Noels waarschuwen voor een muntoorlog, waarbij elke muntzone (dollar, euro, yen,…) probeert om de eigen munt zo laag mogelijk te krijgen. De eigen bedrijven kunnen hun producten dan goedkoper slijten op de wereldmarkt.

Maar omgekeerd kan je dan evengoed spreken van een negatief effect, want de koopkracht van de eigen bevolking daalt. Als de euro zakt, worden producten uit de VS of China duurder voor ons.

Bovendien is een lagemuntpolitiek kortzichtig, want de bedrijven kunnen dan wel even op prijs winnen, het neemt de dwang weg voor diezelfde ondernemingen om te investeren in wat de concurrentiekracht structureel verbetert: moderne machines, onderzoek en ontwikkeling, opleiding van personeel.

Toch zet de nieuwe Japanse regering nu in op een goedkopere yen.

De centrale bank, de Bank of Japan, lijkt de Amerikaanse centrale bank inderdaad achterna te gaan en kondigde aan massaal geld te gaan drukken. Vreemd genoeg pas vanaf 2014: de tijd nodig om eigen regeringsmannetjes bij de Bank of Japan te zetten?

De jongste maanden is de yen dan ook fors gezakt tegenover de dollar en de euro. Maar de yen was de voorbije jaren wel enorm gestegen tegenover zowel de euro als de dollar. Op de grafiek (rechts) ziet u de verhouding euro/yen sinds 2008.

Een dalende lijn op de grafiek geeft een daling aan van de euro, en dus een stijging van de yen.

Sinds 2008 tot midden 2012 was de yen met zowat 45% gestegen tegenover de euro, en met zowat hetzelfde percentage tegenover de dollar.

Op zich is een dure munt niet negatief, maar met alle andere tegenwind die Japan ontmoette (verouderende bevolking, deflatie, tsunami, kernramp) is het niet te verbazen dat de Japanse bedrijfswereld stilaan naar wat zuurstof snakt.

Bovendien wordt Japan zowat overal als de risee van de wereldeconomie bekeken.

De nieuwe premier van Japan werd onlangs dan ook verkozen dankzij zijn belofte om zich agressiever op te stellen in de wereld.

De grafiek geeft aan dat de Europese en Amerikaanse bedrijven niet moeten klagen; ze hebben jaren geprofiteerd van een peperdure yen. Ondertussen hebben de Japanse bedrijven massaal geïnvesteerd in groeilanden.

Het is wellicht tegen deze achtergrond dat Luc Coene, gouverneur van de Nationale Bank van België, opmerkte dat de huidige koers van de euro (nog) geen probleem is.

Gisteren maakte Toyota zijn verkoopcijfers van 2012 bekend. De Japanners werden terug de grootste autoproducent ter wereld (zie pagina 30) . De aandelenkoers van Toyota anticipeerde de voorbije drie maanden al een beetje en won ruim 40%.

Bron: De Standaard

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers