mens en samenleving logo

Inschrijvingstaks dieselwagens vijf keer duurder

Vanaf 1 maart zal niet langer het vermogen van de wagen, maar de milieuvriendelijkheid de hoogte bepalen van de belasting op inverkeerstelling (BIV), een eenmalige belasting bij de aankoop van een auto. Dat heeft de bevoegde parlementscommissie beslist.

Vooral dieselwagens worden getroffen door de verandering. Tot voor kort werden zij nog bevoordeeld omdat ze traditioneel een lage CO2-uitstoot hebben. Nu zal echter ook de uitstoot van stikstofdioxide meetellen, waarop dieselwagens traditioneel slecht scoren. Voor vervuilende modellen zou de belasting tot vijf keer hoger liggen dan voorheen.

Met de hervorming wil het Vlaams Parlement de Vlaming stimuleren om bij de aankoop van zijn wagen voor een minder vervuilend model te kiezen. Het was oorspronkelijk de bedoeling de hervorming begin dit jaar te laten ingaan, maar de regeling die de Vlaamse ministers eerst voorstelden, kreeg te veel kritiek. Bij bepaalde kleinere wagens zouden vervuilende dieselmodellen te voordelig belast worden in verhouding met benzinewagens. Om dat effect weg te werken hebben de meerderheidspartijen in het Vlaams Parlement CD&V, sp.a en N-VA nu het regeringsontwerp wat bijgestuurd.

Er komt een overgangsregeling van twee maanden voor nieuwe wagens. Voor mensen die in maart of april hun nieuwe wagen inschrijven, zal de Vlaamse overheid de meest voordelige BIV-taks berekenen volgens zowel de oorspronkelijke formule van de regering als de nieuwe formule, waarbij aan de inschrijver het laagste van beide berekende tarieven zal worden aangerekend. Voor tweedehandswagens is er een overgangsregeling van drie jaar.

Met de goedkeuring in de commissie lijkt de hervorming van de BIV terug op het spoor. Enkel het voltallige Vlaams Parlement moet nu nog het licht op groen zetten.

Bron: De Morgen

  1. Waarom hoort dit artikel thuis in thema 2?
  2. Welk negatieve externe effecten probeert de overheid tegen te gaan met deze maatregel?
  3. Zoek op internet het aantal ingeschreven diesel-, benzine en elektrische wagens.
    Wat stel je vast? Wat zal het effect zijn van deze maatregel?
  4. Welke maatregelen kan de overheid nog nemen om het gebruik van diesel te verminderen (thema 1 – hoofdstuk 2).
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers