Fietsmerk Cowboy vindt broodnodige miljoenen en sleutelt aan zakenmodel

De eigenaars van Cowboy hebben opnieuw 10 miljoen euro opgehaald. Volgens ceo Adrien Roose is dat genoeg om eindelijk winstgevend te worden. Tegelijk sleutelt hij aan het zakenmodel, door partnerschappen met lokale fietswinkels te zoeken.

Vijfde keer, goede keer? Een maand nadat duidelijk werd dat het Brusselse fietsmerk Cowboy alweer naar geld zocht, maakte het donderdag in een persbericht bekend dat het erin is geslaagd om 10 miljoen euro op te halen bij investeerders. Het is de vijfde keer dat investeerders geld stoppen in de start-up.

Wie de investeerders ditmaal zijn, daarover wil medeoprichter en ceo Adrien Roose in een gesprek met De Standaard geen uitspraken doen. ‘Was er vorige maand geen ophef ontstaan over onze zoektocht naar vers geld, dan waren we hierover zelfs nooit naar buiten getreden’, zegt hij. ‘Ik wil dus enkel bevestigen dat het gaat om bestaande investeerders.’

Daarmee is wel duidelijk dat het kan gaan om durfkapitaalfondsen als Exor, HCVC of Siam Capital, die eerder investeerden in de start-up. Ook de Italiaanse familie Agnelli, de oprichters van het automerk Fiat, nam al deel aan eerdere kapitaalrondes van Cowboy.

Wel had Cowboy een maand geleden bekendgemaakt dat het ditmaal 15 miljoen euro wilde ophalen bij institutionele investeerders. Dat de balans nu maar op 10 miljoen staat, wijst volgens Roose allerminst op desinteresse. Integendeel, het zou alsnog 15 miljoen kunnen worden, zegt hij. ‘Als snelgroeiende onderneming zijn we voortdurend in gesprek met financierders, zowel bestaande als nieuwe.’

Schulden omlaag

Later deze maand volgt bovendien nog een crowdfunding. Die moet minstens 1 miljoen euro opleveren. Beleggers kunnen vanaf 25 maart op het platform Crowdcube voor 14,18 euro intekenen op een deelbewijs. De Tijd rekende uit dat aan die aankoopsom de waardering van Cowboy is gezakt tot 97 miljoen euro, ofwel 44 procent minder dan bij de vorige crowdfunding in maart 2022. Over die waardering wilde Roose geen commentaar geven.

Het geld moet dienen om de kosten terug te dringen en de verdiensten op te krikken. De voorbije jaren liepen de schulden bij het fietsmerk gestaag op. Volgens het recentst beschikbare jaarverslag – dat over 2021 – bedroeg de schuldenput op het einde van dat jaar 50 miljoen euro. De revisor uitte toen hoge twijfels over de bestaanszekerheid van het merk. Cowboy zelf beweert dat de schulden intussen zijn geslonken, onder meer doordat het een deel ervan kon omzetten in aandelenkapitaal. ‘Ons jaarverslag over 2022 zal een afname van de schulden aantonen’, klinkt het.

Roose houdt bijgevolg vol dat de toekomst er goed uitziet. ‘De 10 miljoen euro die we hebben opgehaald, zet ons op weg om volgend jaar winstgevend te worden. 2022 was ons succesvolste jaar tot nog toe. De omzet bedroeg 41 miljoen euro, liefst 2,7 keer meer dan het jaar daarvoor. Ook in 2023 kunnen we al mooie verkoopcijfers voorleggen. De brutomarge staat op het peil van voor de pandemie.’

Zakenmodel omgegooid

De fietsenbouwer lijdt wel onder de hoge kosten voor herstellingen onder garantie. Aangezien zijn fietsen volledig uit eigen onderdelen bestaan, kunnen defecte exemplaren maar moeilijk door externe fietsenmakers worden opgelapt. Cowboyfietsers die toch naar een plaatselijke fietsenmaker gaan, worden niet zelden wandelen gestuurd. Voor herstellingen zijn klanten aangewezen op de Cowboy Mobile Service, een dienst van Cowboy zelf die tot bij klanten thuis komt. Roose: ‘In de grote steden werkt dat heel efficiënt. Voor klanten op het platteland is die oplossing echter aan de dure kant.’

Cowboy probeert dat businessmodel nu ingrijpend bij te sturen. De voorbije weken schreef het lokale fietsenmakers aan met de vraag om een partnerschap aan te gaan, blijkt uit documenten die De Standaard bezit. Klanten zullen wisselstukken nog altijd bij Cowboy moeten bestellen. Voor de herstelling zelf zouden ze daarmee naar de lokale werkplaats van een partner moeten stappen. Via online tutorials zal aan die partners worden geleerd hoe ze Cowboyfietsen kunnen herstellen. Ook worden zij verplicht om minstens één Cowboyfiets in te kopen, zodat potentiële klanten een testrit kunnen doen. In ruil krijgen partners minstens 20 procent winstmarge op de verkoop.

Roose wilde donderdag weinig kwijt over die ingrijpende wijzingen aan het zakenmodel. ‘We zoeken hoe we onze klanten de beste service kunnen bieden. Daarom willen we dit de komende maanden uitrollen’, zei hij. ‘Bij heel wat mogelijke partners merken we gezonde interesse.’

Grotere doelgroep

Naast lagere kosten wil de fietsenbouwer ook de verkoopcijfers opkrikken. Het benoemde eind februari een chief supply chain officer, die de toeleveringsketen moet opvolgen. De voorbije maanden ontving Cowboy veel klachten van klanten die lang moeten wachten op bestellingen of wisselstukken. Dat moet vlot worden getrokken.

Daarnaast kondigde het merk donderdag aan dat een van de recentste modellen – de Cowboy 4ST – voortaan leverbaar is in drie nieuwe kleuren, om de doelgroep te vergroten. En het pakt uit met een software-update voor de nieuwste modellen, waardoor de sensoren van die elektrische fiets sneller merken wanneer er extra trapondersteuning nodig is. Cowboy noemt de update ‘adaptive power’.

Roose: ‘De covidjaren waren heel erg moeilijk. We hebben er nu alle vertrouwen in dat die achter ons liggen.’

Fietsmerk Cowboy vindt broodnodige miljoenen en sleutelt aan zakenmodel. De Standaard, 10 maart 2023, 19.

Lees ook Fietsmerk Cowboy staat voor col buiten categorie

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo