Maandelijks bijbetalen verdeelt autowereld

Steeds meer automerken bieden opties aan via betalende abonnementen, ook voor opties die al ingebouwd zijn. Volgens de sector is dat de toekomst. ‘Klanten moeten het nog gewoon worden.’
Enkele luxeautomerken zoals Porsche, Mercedes, Tesla en BMW ­experimenteren er al enkele jaren mee: abonnementsvormen achter een betaalmuur waarmee je voor een extra bedrag – maandelijks of eenmalig – je wagen sneller, veiliger of comfortabeler kunt maken. Denk aan een betere ophanging, dynamische koplampen of zetelverwarming op de passagierszetels achteraan.

‘We vergelijken het graag met een smartphone’, zegt Jeroen ­Lissens, woordvoerder bij BMW België. Die kun je personaliseren met apps, die al dan niet betalend zijn. Wij doen net hetzelfde, maar dan met auto’s.’

Psychologisch

Niet iedereen is het daarmee eens. Toen BMW in Amerika stoel­verwarming aanbood voor 18 dollar per maand, was de verontwaardiging zo groot dat lokale politici in de staat New Jersey autoproducenten recent voorstelden om zulke abonnementsformules te ­verbieden voor hardware die al in de auto ingebouwd zit. Denk aan koplampen of stoelverwarming. De ­redenering, zo schrijft de New York Post: de klant heeft voor de hardware betaald en mag er dus vrij ­gebruik van maken.

De discussie dreigt in de VS nog harder op te laaien, nu Mercedes vrijdag aankondigde een ­online abonnementsdienst aan te bieden om auto’s sneller te laten optrekken (zie Sneller rijden?). ‘Dat is voor een stuk de klant in het ootje nemen’, vindt Tony ­Verhelle van Autogids. ‘Als je een functie in je auto ingebouwd hebt, moet je die ook kunnen gebruiken. Zeker als je zoveel extra moet bij­betalen: 1.200 dollar per jaar plus taksen, dat is niet niks. Het lijkt mij ook vrij nutteloos om bij te betalen om sneller te kunnen optrekken, aangezien er zeker in de VS zoveel snelheidslimieten zijn. Elektrische auto’s trekken al snel op en niemand kan zien of je de optie hebt of niet. Wat gaan Amerikaanse Mercedes-klanten straks doen? Een sticker op hun bumper plakken om te zeggen: ik heb die extra snelheidsoptie? Ik hoop echt dat dit niet veel succes zal hebben.’

Bij BMW vindt men het protest in de VS bizar. ‘Klanten moeten het daar nog gewoon worden. Het is psychologisch’, denkt Lissens. BMW biedt hier via een app-store al een tweetal jaar extra opties aan die via een abonnement later kunnen geactiveerd worden. In veruit de meeste gevallen gaat het over bijkomende softwaretoepassingen of toegang tot extra entertainment. ‘We zien aan de verkoopcijfers dat het werkt.’

Extra inkomsten

De zetelverwarming vormt daarop wel een uitzondering, geeft Lissens toe. ‘Dat zijn gloeidraden die in de zetel gemonteerd worden. Als we die in de fabriek standaard in alle modellen installeren –in plaats van hier en daar in één auto niet – maakt dat het productieproces eenvoudiger en efficiënter’, legt hij uit. Zo kunnen autoconstructeurs na de verkoop nog extra inkomsten genereren via de ontwikkeling van extra apps en softwaretoepassingen.

De meest verkochte auto’s van deze premiummerken zijn leasing-modellen. Hoe meer ingebouwde opties die leaseauto’s hebben, hoe meer ze waard zijn op de tweedehandsmarkt.

Net als andere constructeurs verwacht ook BMW dat de klant zulke nieuwe abonnementsformules gewoon zal worden. ‘Het is de toekomst. Autorijden zal almaar flexibeler en digitaler worden. Constructeurs bereiden zich zo gewoon voor op meer auto’s die zelfstandig rijden en klanten die vaker autodelen’, legt Lissens uit. ‘Klanten die in het laatste geval de auto in de zomer huren, hebben geen extra zetelverwarming nodig. Maar in de winter misschien wel. En dan kun je zo’n optie eenvoudig tijdelijk ­activeren.’

TANGHE, N. Maandelijks bijbetalen verdeelt autowereld. De Standaard, 28 november 2022, 18.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo