Eerst waren de rekken leeg, nu zitten de magazijnen overvol

De problemen in de aanvoerketens lijken voorbij. De goederen blijven toestromen terwijl de vraag afneemt en dat leidt tot overvolle magazijnen. Winkelketens zullen her en der met prijsacties hun voorraden moeten afbouwen.

Een jaar wachten op een nieuwe fiets, chipfabrikanten die niet kunnen volgen waardoor de auto­fabrieken stilvallen … Tijdens en na de coronaperiode leek een ­tekort het nieuwe normaal, maar die tijd ligt achter ons. ‘De maga­zijnen zitten overvol. Bedrijven die nu minder verkopen en met veel voorraad zitten, zullen die moeten afbouwen’, zegt Joost Uwents, de ceo van WDP, de grootste uitbater van maga­zijnen in ons land. ‘Door de stijgende rente is het ook duurder om ­die grotere stocks aan te houden.’

Door de crisis is de vraag naar heel wat producten verminderd, terwijl er nog veel containers uit China onderweg zijn. ‘En wat nu uit Azië komt, is meestal al voor de ­zomer besteld, op een moment dat niemand verwachtte dat de energiecrisis zo fors zou toeslaan’, zegt Uwents. Dat kan ertoe leiden dat de magazijnen de komende weken en maanden, wanneer de spullen voor eindejaar binnenstromen, nog voller raken. Uwents: ‘Het is een typisch fenomeen in het begin van een crisis. Ook tijdens de financiële crisis van 2008 stond elke vierkante meter magazijnruimte vol, omdat er niets verkocht raakte. Daarbij komt dat er de voorbije twee jaar al weinig extra opslagruimte was doordat bedrijven door de coronacrisis van just in time naar just in case overschakelden en meer onderdelen aanhielden om te vermijden dat de productie zou stilvallen.’

Prijsacties

Ook het transport- en logistieke ­bedrijf Essers meldt dat de voor­raden oplopen omdat er meer ­toekomt dan er verdwijnt uit hun magazijnen. ‘We merken dat zowel in de chemie- als in de farma­sector’, zegt woordvoerder Bob Van Steen­weghen. , woordvoerder van Essers.

De winkels zelf willen nog niet toegeven dat ze grote prijsacties voorbereiden om de voorraden weg te werken, maar enkele grote ketens geven wel aan dat ‘de jaren van schaarste achter de rug zijn’. ‘Waar ik wil kopen, kan ik kopen. De grote voorraadproblemen zijn voorbij’, zegt Jens Govaert, de ceo van Molecule, een groot koopcentrum in Vichte. ‘De mensen zijn nu ook voorzichtiger in hun aankopen door de crisis. Prijsacties werken wel. Vorige maand hadden we een scherpe actie met droogkasten die heel goed liep. We plannen nog dergelijke acties.’

Bij Media Markt meldt woordvoerder Florence Baekelandt dat er in bepaalde segmenten al sprake is van een overaanbod. ‘Dat is bijvoorbeeld het geval bij televisies. Maar we verwachten dit over­aanbod te corrigeren tijdens de Black Friday-periode en in de aanloop naar het WK.’

Bij Colruyt spreken ze niet van een te grote voorraad, maar ze ­geven wel aan dat de toevoer van producten naar hun speelgoed­keten Dreamland en fietsdochter Bike Republic nu veel beter loopt. Die twee dochters bevoorraden zich veelal in Azië. ‘Er is nu een veel ruimer aanbod aan containers, waardoor alles volgens planning binnenkomt’, zegt woordvoerder Silja Decock.

Ook in de chipindustrie is de ­situatie diametraal gedraaid. Chipfabrikanten konden de voorbije ­jaren de vraag helemaal niet volgen, met stilvallende autofabrieken tot ­gevolg. Ook hier lijkt nu sprake van een overaanbod. Bedrijven zoals Qualcomm en Intel kondigden ­recent ontslagen en minder investeringen aan.

Invloed op inflatie?

In hoeverre prijsacties op de non-foodartikelen de inflatie zullen drukken, is moeilijk te voorspellen. ‘De containertarieven in de scheepvaart mogen dan sterk gedaald zijn, de prijs om die container met de vrachtwagen tot hier te krijgen is door de hoge dieselprijzen duurder geworden’, zegt ­Govaerts van Molecule. In de ­sector van de voeding, ook een ­belangrijke aanjager van de inflatie, is er veel minder sprake van overaanbod of te grote voorraden.

DECOCK, S. Eerst waren de rekken leeg, nu zitten de magazijnen overvol. De Standaard, 9 november 2022, 1.

 

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo