Concurrentiewaakhond valt binnen bij DPG Media en persverdeler PPP

De Belgische Mededingingsautoriteit is binnengevallen bij DPG Media en verdeler PPP in het kader van de aanbesteding van de persconcessie. Het onderzoek viseert nog andere partijen.

De Belgische Mededingings­autoriteit (BMA) bevestigde gisteren zelf dat ze huiszoekingen had gedaan bij een verdeler van ­gedrukte media en bij een persuitgever. Het gaat om krantenverdeler PPP en uitgever DPG Media, ­bekend van Het Laatste Nieuws en de commerciële zender VTM. De huiszoekingen passen in het ­onderzoek naar de (ondertussen afgevoerde) aanbesteding van de persconcessie voor de verdeling van kranten en tijdschriften over de periode 2023-2027.

De persconcessie gaat gepaard met belangrijke overheidssteun die moet helpen om tijdschriften en kranten tegen lage distributiekosten bij de lezer te krijgen. Eerder maakte Kamerlid Michael Freilich (N-VA) bekend dat er bij Bpost een intern onderzoek liep naar mogelijke onregelmatig­heden.

Afspraken

Er zijn sterke aanwijzingen dat het onderzoek te maken heeft met een mogelijke opdeling van de markt, waarbij ook het distributiebedrijf PPP, dat al in enkele steden kranten verdeelt, betrokken zou zijn. PPP was ook kandidaat voor de ­nationale concessie, waardoor het voor het eerst heel België zou bedienen. Uiteindelijk besloot PPP geen offerte in te dienen. Het sprak wel met de uitgevers af om actiever te worden in de steden. Naast Brussel en Antwerpen, die het al bedient sinds 1993, werd het sinds kort ook actief in Gent.

Een van de vragen is of op die manier een soort marktverdeling werd georganiseerd, wat zou indruisen tegen de principes van de vrije concurrentie. Zeker is dat er tussen PPP en sommige uitgevers gesprekken zijn geweest. PPP zegt dat het om commerciële afspraken gaat. ‘We hebben niets fout gedaan. Ik begrijp niet waarom men bij ons een huiszoeking organiseert. We hebben toch het recht om niet deel te nemen aan een aanbesteding?’, reageerde ceo ­Michel D’Alessandro gisteren.

De Belgische concurrentiewaakhond BMA sprak in een toelichting bij de inval bij DPG Media en PPP dat ‘het vermoeden bestaat dat de ondernemingen in kwestie mogelijk betrokken zijn bij afspraken of onderling afgestemde feitelijke gedragingen met betrekking tot de aanbestedingsprocedure (…)’. Daarnaast bestaat ook het vermoeden dat er concurrentiegevoelige informatie werd ­uitgewisseld met betrekking tot de distributie van kranten en tijdschriften.

De inval van de BMA bij DPG Media en PPP begon maandagochtend en werd dinsdag verdergezet. Jacques Steenbergen, voorzitter van de BMA, zei dat de concurrentiewaakhond bij zo’n procedure software kan downloaden, maar geen computers en of servers meeneemt.

Volgens Damien Gerard, auditeur-generaal van de BMA en verantwoordelijk voor het onderzoek, slaat het onderzoek op meerdere distributie- en mediabedrijven. Het onderzoek is dus ruimer dan DPG Media en PPP alleen. Zowel aan de uitgeef- als aan de distributiekant gaat het telkens om zeker twee spelers, wat maakt dat minstens vier spelers het voorwerp van onderzoek zijn. Dat er alleen bij PPP en DPG Media huiszoekingen zijn geweest, is omdat de andere partijen samenwerken met de concurrentiewaakhond. BPost, dat zelf een interne audit heeft lopen, zei al volledig samen te werken met de BMA.

Korting

Een partij die zich schuldig maakt aan verboden marktafspraken, kan volledige immuniteit tegen sancties bekomen, als men spontaan een probleem van concurrentievervalsing opbiecht. Wie pas opbiecht nadat inbreuken bekend zijn geraakt, kan op een boete toch nog 50 % korting krijgen op voorwaarde van totale samenwerking en het aanleveren van informatie. De volgende in de rij kan een korting van 30 % krijgen, maar moet informatie aan­leveren die over de lat van de voorgangers gaat.

Met DPG Media, PPP en Bpost zijn nu al drie namen bekend. ­Mediahuis, uitgever van onder meer De Standaard, zei niet te ­weten waarover het onderzoek ging, maar ‘als ons gevraagd wordt om mee te werken, zullen we dat vanzelfsprekend doen’. Ook Rou­larta, dat vooral in de tijdschriftenmarkt zit, zei nog geen vragen ­gekregen te hebben. IPM (met de krant La Libre Belgique als bekende titel) zei ook al zich niet ­schuldig gemaakt te hebben aan collusie.

DENDOOVEN, P. Concurrentiewaakhond valt binnen bij DPG Media en persverdeler PPP. De Standaard, 30 november 2022, 7.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo