‘Afrikaans talent kan krapte op arbeidsmarkt oplossen’

Volgens het hr-bedrijf Gentis Recruitment lossen we de krapte op de arbeidsmarkt op met talent uit Afrika. Daarvoor moet wel iets veranderen bij bedrijven. ‘Ze presenteren zich graag als open-minded en inclusief, maar als puntje bij paaltje komt, houden ze het liefst alles bij het oude.’

‘Een goede Marokkaanse IT’er verdient 3.500 euro netto in Marokko. Die komt niet zomaar naar België voor 6.000 euro bruto’, zegt Farid El Machaoud, medeoprichter van het rekruteringsbedrijf Gentis Recruitment. ‘Met dat nettoloon hoor je in Marokko bij de elite. Het leven is er een stuk goedkoper dan in Europa.’ Toch opende het Brusselse bedrijf in 2015 een kantoor in de Marokkaanse kuststad Casablanca. Waar traditionele rekruteringsbureaus vooral naar de lokale talentenmarkt kijken, boort Gentis Recruitment een minder voor de hand liggende pool aan: jong en geschoold talent uit Afrika.

Voor Gentis, dat rekent op 30 miljoen euro omzet in 2022, spreekt die werkwijze voor zich. ‘Europese bedrijven kreunen onder het gebrek aan talent, maar op het Afrikaanse continent vind je dat in overvloed’, zegt El Machaoud. Hij rekruteert voor internationale bedrijven en kmo’s mensen met een IT-, ingenieurs- of financieel profiel met een drietal jaar ervaring. ‘Die profielen blijven hier de komende jaren schaars, wat de macro-economische realiteit ook is.’

‘Europese bedrijven zoeken vooral nieuwe, jonge krachten, terwijl de ecosystemen in Afrika nood hebben aan mensen met een tiental jaar ervaring om stappen vooruit te zetten’, zegt El Machaoud. ‘Er zijn veel opportuniteiten als we die werelden dichter bij elkaar brengen.’

Het voorbeeld van de Marokkaanse IT’er ten spijt ziet Gentis twee groepen Afrikaanse talenten die in Europa willen werken. De eerste wil in vijf tot zeven jaar zo veel mogelijk bijleren en daarna terugkeren naar het geboorteland. De tweede groep wil zich vestigen in Europa. ‘Recent is een medewerker uit Casablanca naar Frankrijk verhuisd omdat zijn vrouw de gezondheidszorg en het onderwijs er beter en betaalbaarder vond’, zegt Stephanie Reniers, medeoprichter van Gentis en de partner van El Machaoud.

Gentis bouwde in Afrika een visvijver uit met meer dan 9.000 IT’ers en net geen 3.000 ingenieurs. ‘Toen ik voor het eerst naar Casablanca trok, had ik twijfels over het niveau’, zegt El Machaoud. Maar een lokale IT’er met drie jaar ervaring levert even goed werk als een gelijkaardig profiel in Brussel, stelde hij vast. Heel wat ouders in Afrika sparen om hun kinderen naar dure privéscholen te sturen om STEM-opleidingen (wetenschap, technologie, ontwerp en wiskunde) te volgen.

Paspoort voor techtalent

Al hebben heel wat Europese bedrijven nog een zetje nodig, klinkt het. ‘Ik heb mijn hele leven gehoord dat ik nen anderen ben’, zegt El Machaoud, die geboren en getogen is in Waregem. ‘Zodra ik overschakelde op plat Waregems leek ik al van een minder verre planeet te komen.’

‘Dezelfde taal spreken is een ding, maar het verschil in cultuur overbruggen is iets anders’, zegt Reniers. ‘Bedrijven presenteren zich graag als open-minded en inclusief, maar als puntje bij paaltje komt, houden ze het liefst alles bij het oude. De Franstalige wereld staat op dat vlak een stuk verder dan Vlaanderen.’

‘Ken je de Parijse technologiesector? Die is een smeltkroes van Afrikaans talent, al helpt de gemeenschappelijke taal’, zegt El Machaoud. ‘Ook Brusselse bedrijven begint het te dagen dat Afrika vol talent zit.’

Gentis, dat kantoren heeft in Dubai, Abidjan (Ivoorkust), Parijs, Antwerpen en vanaf volgende zomer Montréal (Canada), vindt dat Europese bedrijven hun deuren moeten openzetten voor talent uit de hele wereld. El Machaoud verwijst naar de Franse president Emmanuel Macron, die in 2017 een paspoort voor technologisch talent invoerde. Dat maakt het voor ondernemers en onderzoekers gemakkelijker om naar Frankrijk te trekken.

‘Ik hou me zo ver als mogelijk van politiek, maar waarom zouden we geen lessen Nederlands organiseren in Marokko, Ivoorkust, Senegal en Tunesië om mensen voor te bereiden op hun komst naar ons land?’

Hopeloos verouderd

Gentis breekt niet alleen een lans voor talent uit de hele wereld, maar ook voor een moderne manier van rekruteren. In de beginjaren – Gentis werd in 2011 opgericht door El Machaoud, Reniers en twee andere partners – lag de focus op klassieke werving en selectie. ‘We hebben voor het Britse rekruteringsbedrijf Huxley gewerkt en hadden daar een leuke tijd, maar de manier waarop die bedrijven rekruteren is veel te agressief voor de Belgische markt’, zegt Reniers.

Gentis, dat ‘van de mens’ betekent in het Latijn, probeert bedrijven duidelijk te maken dat hun manier van rekruteren hopeloos verouderd is. ‘Het is onwaarschijnlijk hoe bedrijven, ook multinationals, nog altijd zo snel mogelijk de allerbeste kandidaat willen’, zegt Reniers. ‘Wij proberen onze klanten uit te leggen dat dat een contradictie is.’

Weinig bedrijven houden ook rekening met hoe sollicitanten de procedure ervaren. ‘Ze willen snel een lijst met een tiental kandidaten en daarna mag het zolang duren als ze willen en is alle transparantie zoek.’ Met opleidingen en webinars voor hr- professionals werkt Gentis op dat vlak aan verandering.

Groei in Dubai

Het gros van de omzet komt uit projectsourcing. ‘Wij plaatsen IT’ers of financiële profielen die bij ons op de payroll staan of freelancers op projectbasis bij klanten’, zegt El Machaoud. Door verdere groei in Dubai en Canada en een uitbreiding van de kantoren in Brussel en Antwerpen mikt Gentis op 50 miljoen euro omzet in 2023. ‘Het personeelsbestand moet van 365 naar 500. We zoeken het komende jaar vooral recruiters.’ De internationale expansie betaalt Gentis met eigen middelen. Stap voor stap groeit het bedrijf uit tot een onestopshop voor bedrijven die zoeken naar STEM-profielen. ‘We hebben onlangs ook een interimafdeling op poten gezet’, zegt El Machaoud. Daarnaast bouwden de vennoten binnen een ander bedrijf een digitaal platform ( zie rechts ) uit dat de vraag en het aanbod op de arbeidsmarkt sneller met elkaar moet matchen. ‘Waar dat allemaal mag eindigen? Geen idee. We hebben onszelf nooit al te serieus genomen en dat gaan we zo houden’, zegt El Machaoud.

Wiggli, het digitale platform van Gentis

In 2017 richtten de partners achter Gentis Wiggli op, toen nog HireMe, een digitaal platform waarop bedrijven en werkzoekenden met een STEM-profiel zich kunnen registreren. Bedrijven kunnen er tegen betaling hun bedrijf in de kijker zetten. 389 bedrijven gebruiken het platform in Frankrijk, Marokko en België. Meer dan 300.000 mensen hebben een profiel op Wiggli.

Daarnaast kunnen freelancers, stagiairs en mensen die een vaste job of een nieuwe uitdaging zoeken een profiel aanmaken, vergelijkbaar met een op LinkedIn. Wiggli draait 2,4 miljoen euro omzet per jaar, inkomsten die van de bedrijven op het platform komen.

‘Het is niet de bedoeling een concurrent voor LinkedIn te bouwen’, zegt Gentis- medeoprichter Farid El Machaoud. ‘We merken wel dat de veelgevraagde profielen LinkedIn beu zijn en Wiggli testen.’ Voor Gentis is Wiggli een interessante aanvulling op de rekruteringsstrategie. ‘We weten daardoor beter of mensen die we kennen openstaan voor een nieuwe job of niet.’

EVERS, F. ‘Afrikaans talent kan krapte op arbeidsmarkt oplossen’. De Tijd, 25 november 2022, 17.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo