Sputterend Amazon wil tweemaal langs de kassa

E-commerce ondervindt opnieuw concurrentie van klassiek winkelen

Quizvraag. Als 1 koopjesdag veel geld opbrengt, hoeveel hark je dan met 2 koopjesdagen binnen? Antwoord: nog véél meer! Het lijkt bedrijfseconomie voor dummies, maar Amazon gelooft erin. Het organiseert zijn online koopjesfeest Prime Day immers al voor de tweede keer op in een half jaar tijd. Een teken van groeiende wanhoop bij de gigantische internetwinkel, of een slimme zet?

Prime Day

Voor wie het concept niet kent, Prime Day (voluit: Prime Early Access Sale) is een jaarlijkse koopjesdag op Amazons webshop. Prime-leden, die een maandelijks abonnement betalen waarmee ze gratis levering, streaming video en nog meer krijgen, kunnen dan shoppen met stevige kortingen. Voor Amazon is het een big deal. Bij de vorige editie, die in juli plaatsvond, werden 100.000 items per minuut verkocht, goed voor 300 miljoen producten in totaal. Het was de beste Prime Day ooit. De dag werd in 2015 geïntroduceerd om de verkopen in de zomer, traditioneel een mindere periode, aan te zwengelen.

Dat smaakt naar meer, denken ze bij Amazon, want amper drie maanden later is er alweer een Prime Day, die gisteren en vandaag (woensdag) plaatsvindt. Het bedrijf hoopt daarmee shoppers aan te spreken die nu al aan eindejaarsaankopen denken. Want waarom wachten tot de anderen ook met hun feestdeals komen aanzetten? De extra koopjesdag moet ook meer mensen overtuigen om een steeds duurder wordend Prime-abonnement te nemen, want wie betaalt voor gratis levering, is vaker geneigd om voor zowat alles bij Amazon te winkelen.

Concurrentie

De tweede koopjesdag moet de algemene verkoopscijfers opkrikken. Want daar loopt het moeilijk. Tijdens de covid-pandemie kende e-commerce, dus ook die van Amazon, een explosie. Sluit mensen op in hun huis en ze gaan massaal online winkelen, zo bleek. Amazon kreeg de nieuwe magazijnen niet snel genoeg geopend, en kon niet snel genoeg extra personeel vinden om aan de vraag te voldoen.

Maar vandaag ziet de wereld er heel anders uit. E-commerce heeft opnieuw concurrentie gekregen van klassiek winkelen, en de torenhoge inflatie vreet aan de koopkracht van consumenten. Dat heeft Amazon gevoeld. De divisie ‘Online Stores’, die de webshop behelst, zag de omzet de afgelopen twee kwartalen zakken. In het eerste kwartaal moest Amazon als geheel zelfs een kwartaalverlies in de boeken schrijven, voor het eerst in zeven jaar tijd (al kwam dat vooral door de slechte prestaties van Rivian, de producent van elektrische wagens, waar Amazon een belang in heeft). Het aandeel verloor dit jaar al 35 %. Dat maakt dat Amazon aan de rem trekt. Magazijnen werden gesloten, huurcontracten opgezegd, aanwervingen afgebouwd. The New York Times meldde vorige week nog dat Amazon intussen aanwervingsstops invoert.

Dus moet een nieuwe Prime Day, luttele maanden na de vorige, wat beterschap brengen. Analisten van beurshuis Jefferies gokken dat de tweede Prime Day 4,1 miljard dollar zou kunnen opbrengen, hoorde de Financial Times. Een cynicus zou in dat koopjesevenement de wanhoop van Amazon lezen. Of is het simpelweg slim, en passeert het bedrijf zo een tweede keer langs de kassa?

LEMMENS, K. Sputterend Amazon wil tweemaal langs de kassa. De Standaard, 12 oktober 2022, 18.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo