Afhakende consument veroorzaakt winstwaarschuwingen

De afhakende consument dwingt bedrijven als Adidas en PostNL hun winstverwachting flink bij te stellen. ING Bank ziet steeds meer signalen van een haperende economie en verwacht dat de Belgische economie volgend jaar met 0,50 % krimpt.

De economische krimp die ING Bank voorspelt voor de Belgische economie, betekent een aanzienlijke verslechtering tegenover dit jaar. Voor dit jaar rekent de bank nog op zo’n 2,50  groei. Maar voor volgend jaar zou de groei 0,50 negatief worden. Het is van bij het losbarsten van de corona­pandemie geleden dat de Belgische economie nog zo sterk verslechterde.

ING Bank is daarmee pessimistischer dan instellingen als het ­Federaal Planbureau en de Nationale Bank (NBB), maar Peter Vanden Houte, hoofdeconoom van ING Bank, verwacht dat ook die instellingen hun verwachtingen nog zullen neerwaarts bijstellen.

‘De signalen dat de economie gas terugneemt, zijn vrij breed. Juli en augustus waren nog redelijk, maar in september was er sprake van een sterke verslechtering. Onze verwachting is dat het vierde kwartaal en het eerste kwartaal van volgend jaar negatieve groei zullen vertonen’, zegt Vanden Houte.

Doordat ondertussen de centrale banken de rente maar blijven verhogen én de impact daarvan op de economie pas na een viertal maanden zichtbaar zal zijn, denkt ING Bank dat de heropleving die volgt op een periode van krimp, moeizamer zal verlopen.

Het consumentenvertrouwen is sinds vorige maand teruggevallen tot het laagste peil sinds de metingen (1985). Andere indicatoren ­zoals de grondstoffenprijzen en de sterk dalende vrachttarieven ­wijzen allen op hetzelfde: de economie gaat snel achteruit.

Door het afhaken van de consument zien sommige bedrijven zich verplicht hun winstprognoses in te slikken. Adidas en PostNl zijn daar voorbeelden van. ‘Maar of het nu bedrijven zijn die aan andere ­bedrijven leveren of bedrijven die rechtstreeks de eindconsument als klant hebben, vroeg of laat treffen de dalende consumenten­bestedingen alle bedrijven’, zegt Vanden Houte.

Sportkledingproducent Adidas stuurde donderdagavond al zijn tweede winstwaarschuwing uit in drie maanden. Zowel in de Chinese als in de westerse markten ziet Adidas minder vraag dan verwacht. Het gevolg is dat het merk kampt met oplopende voorraden en stevige kortingen moet geven om die op te ruimen. De winstmarge op de omzet zou dit jaar maar uitkomen op 4 %, terwijl in maart nog gehoopt werd dat dat 10,50 tot 11 % zou zijn.

In Nederland dook PostNL zelfs in het derde kwartaal in het rood. De bedrijfswinst kwam uit op een verlies van 20 miljoen euro, terwijl het in het derde kwartaal van 2021 nog een winst van 23 miljoen had. Dat is een verschil van 43 miljoen euro. PostNL slikt zijn al eerder bijgesteld winstprognose in.

Het bedrijf illustreert perfect de storm waarin bedrijven terecht­komen als ze met een dubbel ­probleem kampen: sterk stijgende kosten én een dalende (consumenten-)vraag. Bedrijven die de gestegen kosten niet kunnen doorrekenen, komen in dit klimaat onder flinke druk. En dat is bij PostNl het geval. Het pakjesvolume kromp in het derde kwartaal met 1,10 %. De hogere brandstofprijzen en hogere lonen veroorzaakten een fors verlies.

Pas op 9 november wordt duidelijk of ook Bpost zijn winst­prognose moet inslikken. Bpost was bij de publicatie van zijn halfjaarcijfers nog relatief optimistisch, dankzij de goede prestaties van de Amerikaanse tak. De Belgische divisie staat onder druk doordat de hoge inflatie, via de indexering, automatisch tot hogere lonen leidt. Bpost ontsloeg recent de directeur van de Belgische divisie en benoemde de meer doortastende manager Jos Donvil.

Advertenties onder druk

In economisch barre tijden zijn ­advertenties bij de eerste posten waar bedrijven op besparen. Maaltijdbezorger Deliveroo is daar een illustratie van. Deliveroo waarschuwt dat de omzetgroei aan de lage kant van zijn verwachtingen zal liggen omdat consumenten minder afhaalmaaltijden bestellen. Deliveroo wist de impact op zijn winst te beperken door te besparen op zijn marketinguitgaven.

Techbedrijf Snap, bekend van de app Snapchat, tekende dan weer de traagste omzetgroei in vijf jaar op omdat bedrijven minder adverteerden. Het is uitkijken wat volgende week de andere techbedrijven die van advertenties afhankelijk zijn, zullen melden. Meta, Alphabet (Google) en Pinterest ­komen dan met cijfers.

DENDOOVEN, P. Afhakende consument veroorzaakt winstwaarschuwingen. De Standaard, 21 oktober 2022, 32.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo