Colruyt voorspelt bloed in retailsector

Colruyt verwacht dit jaar een kostenexplosie van 200 miljoen euro. ‘Er komt een aanzienlijke winstdaling.’

De druk op de retailsector is ­immens, zei Jef Colruyt. ‘Vorig jaar stegen onze energiekosten met 40 miljoen. Dit jaar met 70 miljoen ondanks dat we de helft van onze stroom zelf produceren. Voor zelfstandige winkeliers die hun energiekosten zien verdrievoudigen, is het een drama. En de winter moet nog ­komen.’

‘Komt u op lange termijn niet versterkt uit deze crisis?’, vroeg Luc Duyck, al 35 jaar aandeelhouder van Colruyt. ‘Ik hou me vast aan die gedachte’, zegt Colruyt. ‘Mogelijk kunnen we daarna als eerste weer flink vooruit gaan.’ Maar op korte termijn is het een kwestie van de storm te doorstaan. ‘We letten heel sterk op ­onze cashpositie. Waar we kunnen, besparen we. Never waste a good crisis’, zegt Colruyt.

Voedingsinflatie

Op korte termijn – het lopende boekjaar, waarvan de helft ondertussen voorbij is – wordt het zwaar. Colruyt verwacht dat de kosten met meer dan 200 miljoen stijgen, een toename van 10 %. De loonkosten stijgen met de gezondheidsindex, maar de voedingsinflatie ligt lager. Colruyt kan de stijgende kosten niet volledig doorrekenen. Het gevolg is dat de brutomarge verder daalt.

Er komt een ‘aanzienlijke winstdaling’ aan, maar Colruyt zegt niet hoeveel. In het boekjaar dat op 31 maart afsloot, haalde Colruyt een nettowinst van 287 miljoen. Een jaar eerder was dat 415 miljoen. Het dividend werd al verlaagd en dit jaar zit er een nieuwe daling aan te komen. Jef Colruyt riep de overheid op om efficiënter met het belastinggeld om te springen in plaats van telkens weer de lasten te verhogen. ‘Het geld zit niet meer waar men denkt dat het zit.’

De voedingsmarkt krimpt met 4 %, maar Colruyt ziet de omzet, exclusief de verkoop van brandstof, met circa 4 % stijgen. De groep houdt commercieel dus stand. Colruyt ziet het aantal klanten stijgen, maar de kassa­tickets krimpen.

Het is uitkijken welke winkelketens deze crisis niet overleven. Makro en Metro zitten al in een sterfhuisconstructie. Ook Smatch en Cora zitten in zwaar weer. Carrefour klaagt er dan weer over dat België een moeilijke markt is. Eenzelfde boodschap stuurde Frans Muller, de topman van Ahold Delhaize, uit.

Een groot deel van de Belgische voedingswinkels is in handen van zelfstandigen. Iedereen vraagt zich af hoe die winkels de forse kostenstijging gaan overleven. Colruyt: ‘De winkelier kan dit geen twee jaar volhouden.’

Welke overwinsten?

Colruyt is een belangrijke speler in windenergie op zee. ‘Ik moet in de krant lezen dat we grote overwinsten boeken. Die overwinsten zitten niet bij ons. We verkopen onze stroom via meerjarencontracten tegen 72 euro per MWh, terwijl de spotprijzen 300 euro ­bedragen. Waar de overwinsten dan wel zitten, lijkt niemand te weten.’

Colruyt heeft belangrijke ­investeringsplannen in de offshoresector, ‘maar die investeringen kunnen we niet alleen dragen’, zegt Colruyt. De zakenbank UBS zoekt een partner voor de offshoretak. Dat proces zal nog maanden duren. Niet alleen de ­retailgroep Colruyt kijkt uit naar het geld dat zo kan binnenkomen, ook het familiefonds Korys kan de middelen gebruiken. In het verleden had Korys aan de dividenden van Colruyt een regelmatig inkomen. Dat staat onder druk.

Opvallend was dat Colruyt woensdag bekendmaakte dat de sterke man van Korys, Dries Colpaert, vroeger dan gepland vertrekt. Zijn mandaat in de raad van bestuur van Colruyt wordt voortgezet door Griet Aerts, lid van de vierde generatie en financieel ­directeur bij Korys. Ook Lisa Colruyt, dochter van Jef Colruyt, treedt toe tot de raad van bestuur. Ze is marketingstrateeg bij ­Colruyt van de tak gezondheid.

DENDOOVEN, P. Colruyt voorspelt bloed in retailsector. De Standaard, 29 september 2022, 21.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo