België opent jacht op misleidende cryptoreclame

Alle reclame voor virtuele munten zal voortaan gecontroleerd worden. Ook frauduleuze ‘finfluencers’ riskeren binnenkort een sanctie.

België zal strenger toezien op ­reclame voor cryptomunten, ­zoals bitcoin. Daarbij worden niet alleen commerciële bedrijven geviseerd, maar bijvoorbeeld ook ‘finfluencers’. Dat zijn particulieren die virtuele munten ­promoten bij hun volgers op ­sociale media, in ruil voor een vergoeding.

De nieuwe regels moeten ­maken dat potentiële beleggers beter worden geïnformeerd over de risico’s en beschermd worden ­tegen malafide aanbieders. Daarnaast kan men zich verwachten aan strikte controles en even­tuele sancties bij overtredingen, meldde minister van Financiën, Vincent Van Peteghem (CD&V) vrijdag.

Cryptoreclame zie en hoor je tegenwoordig overal: in voetbalstadions, op het openbaar vervoer, tijdens informele bijeenkomsten met een hoog Tupperwaregehalte en op sociale media. En vaak hebben ze erg opvallende of agressieve ­reclameboodschappen, meestal gericht op jonge beleggers. Aanbieders spelen daarbij veelal gretig in op het fear of missing out-aspect. Of op het ­aspect durf: zoals de intussen ­wereldbekende reclamecampagne ‘fortune ­favors the brave’ (fortuin voor de dapperen) van Hollywoodster Matt Damon voor het crypto­platform Crypto.com.

Onervaren

Het probleem? Bij reclames voor beleggingsproducten zijn waarschuwingen voor de onderliggende risico’s verplicht, in de cryptowereld zijn ze dat in veel landen nog niet. Heel wat onervaren ­beleggers wisten amper waaraan ze begonnen: velen onder hen leden de voorbije maanden zware financiële verliezen door de ­wereldwijde cryptocrash.

‘Het is daarom belangrijk dat wie met de beste bedoelingen in virtuele munten investeert, dat met kennis van zaken kan doen’, benadrukt minister Van Peteghem. ‘Financiële drama’s, zoals we die de laatste maanden al te vaak lezen in de pers, moeten we vermijden. We moeten mensen beschermen.’

Iniesta

Ons land is niet het enige land dat de cryptowereld de duimschroeven aandraait. Crypto­reclame ligt al veel langer onder vuur. Spanje greep begin dit jaar als eerste in door risicowaarschuwingen in cryptoreclames te verplichten, ook voor de finfluencers die op sociale media cryptomunten aanprijzen. Daarbij werd onder meer de voormalige Barça-ster Andrés Iniesta op de vingers getikt toen hij op Twitter reclame maakte voor de cryptobeurs ­Binance. In Engeland grijpt een reclame-waakhond in als de ­reclames ‘onvoldoende gebalanceerd’ of ‘misleidend’ zijn.

Wanneer dat bij ons zal gebeuren, is nog niet duidelijk. ‘Vandaag kunnen we nog niet optreden, we zijn nog volop de regels aan het opstellen’, benadrukt woordvoerder Johan Corthouts van de FSMA. De nieuwe ­regels voor cryptoreclame moeten eerst ook nog goedgekeurd worden door de Raad voor Verbruik en worden pas officieel na publicatie van een Koninklijk ­Besluit (KB). Ten vroegste gebeurt dat in het najaar.

TANGHE, N. België opent jacht op misleidende cryptoreclame. De Standaard, 30 juli 2022, 35.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2022 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo