Aantal Belgische webwinkels gestegen tot 54.000

Ons land telt nu al meer dan 50.000 webwinkels. Het voorbije jaar kwamen er immers 5.985 nieuwe online verkooppunten bij, wat het totaal nu op 54.101 bracht, blijkt uit een overzicht van de belangenorganisatie BeCommerce.
De jaargroei van 13 % was voor 8 % het gevolg van het opstarten van een website door handelaars die al een fysieke winkel hadden. De hybride verkoop met zowel klassieke handel als online verkoop wordt daardoor steeds meer de nieuwe standaard. “De tijd dat beide elkaar als rechtstreekse concurrentie zagen, is nu echt verleden tijd”, zegt algemeen directeur Sofie Geeroms van BeCommerce. “Fysieke winkels kiezen ervoor hun verkoop aan te vullen met webwinkels en webshops openen na een aantal jaar ook fysieke winkels.”

Daarnaast merkt Geeroms nog een tweede beweging. “We zien ook dat e-commerce veel jonge ondernemers de kans geeft om hun innovatieve idee écht te kunnen uitbouwen, ook met een kleiner kapitaal.”

Bijna de helft van de online handel komt op naam van groothandel en retail. Op de tweede plaats volgt de horeca, die aan een sterke opmars bezig is. Volgens BeCommerce is dat wellicht nog een gevolg van de coronacrisis. De sector leerde toen noodgedwongen omgaan met afhaalmaaltijden en thuisleveringen.

De online handel wordt intussen steeds belangrijker. Vorig jaar kochten Belgen voor 12,1 miljard euro aan via het internet. Dat was 18 % meer dan in 2020. Een vijfde van de uitgaven van de Belgen gebeurde daarmee via e-commerce.

Gemiddeld bestelde de Belg vorig jaar twintig keer online, goed voor een bedrag van 1.445 euro, zo’n 250 euro meer dan in 2020. Vooral de categorieën kleren, games en entertainment lagen goed in de markt.

VAN GEYTE, J. Aantal Belgische webwinkels gestegen tot 54.000. De Morgen, 30 augustus 2022, 13.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo