België blijft duur telecomland

België is en blijft een duur land voor telecomdiensten. Toch ziet de telecomregulator BIPT positieve evoluties in de markt. ‘Er is meer keuze voor consumenten en de prijzen zijn scherper dan in 2018.’

De essentie

  • België blijft een duur telecomland. Toch ziet de telecomregulator BIPT positieve evoluties.
  • Dankzij regulering kon de telecomspeler Orange doorbreken. Die groei ging ten koste van de drie dominante spelers: Proximus, Telenet en VOO.
  • De telecomprijzen stijgen niet meer zo snel als de algemene prijsindex, ook voor de versnelling van de inflatie, die eind 2021 begon.
  • In de telecombundels krijgen Belgen meer waar voor hun geld dan vier jaar geleden.

 

Duur telecomland

Voor een abonnement met alleen vast internet betalen Belgen ongeveer evenveel als consumenten in Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Hoe meer extra diensten Belgen erbij nemen – denk aan mobiel internet of een tv-abonnement – hoe hoger de prijzen zijn in vergelijking met de buurlanden. Uit het recentste rapport van de telecomregulator BIPT blijkt opnieuw dat België een duur telecomland is.

Toch schrijft het BIPT in zijn rapport dat de concurrentie op de telecommarkt is toegenomen. Consumenten hebben toegang gekregen tot een breder aanbod en krijgen meer waar voor hun geld dan in 2018. De telecomregulator stelde toen samen met de mediaregulatoren vast dat de prijzen voor vast internet sneller stegen dan de algemene prijsindex en dat de grote operatoren – Proximus, Telenet en VOO – voor hun prijzen niet uitgedaagd werden om de concurrentie met elkaar aan te gaan.

In 2018 werden maatregelen genomen om de marktmacht van de dominante spelers te breken. De groothandelstarieven voor vaste netwerken werden verlaagd, nieuwe glasvezelnetwerken moesten worden opengesteld voor de concurrentie, en alternatieve operatoren zoals Orange kregen de mogelijkheid internet af te nemen bij kabeloperatoren zonder dat ze verplicht werden ook tv af te nemen.

‘Mede dankzij die regulering kon Orange doorbreken’, zegt BIPT-directeur Michel Van Bellinghen. Het van oorsprong Franse telecombedrijf slaagde er in vier jaar in het aantal abonnees te doen stijgen. ‘De groei van Orange ging ten koste van Proximus, Telenet en VOO.’

In zijn rapport wijst het BIPT er ook op dat de dominante spelers meer aandacht gingen besteden aan zogenaamde secundaire merken. Die merken, zoals Scarlet (Proximus), Zuny (VOO) en Tadaam (Telenet), bieden scherpere prijzen aan dan het moedermerk. Het marktaandeel van die drie ging van 6 % in 2018 naar 9 % in 2022.

Bundels

De spectaculairste verandering in vier jaar gebeurde bij de telecombundels. Het aandeel gebundelde diensten met een mobielinternetelement steeg van 22 % in 2018 naar 47 % eind 2021. Terwijl in 2018 nog 19 % van de Belgen een bundel namen met vaste telefonie, vast internet, mobiel internet en tv, steeg dat naar 28 %. Bij bundels zonder vaste telefonie ging de stijging nog sneller: van 3 % naar 15 % van de Belgen.

‘Dat soort bundels zijn qua marketing belangrijk voor de telecomspelers’, zegt Van Bellinghen. ‘Door een totaalpakket aan te bieden is de bereidheid om van operator te veranderen kleiner.’ Slechts 3 % van de klanten met een allesomvattende bundel veranderen van provider. Bij consumenten met een bundel met vast en mobiel internet gecombineerd met tv ligt dat percentage op 10 %. Van de consumenten die slechts twee diensten in hun abonnement combineren, ligt die zogenaamde churn rate op 17 %.

Pure internetabonnementen met een onbeperkt volume breken nog niet door. Dat heeft volgens het BIPT vooral te maken met de prijs. ‘Het is voor kabelknippers niet interessant om een standalone internetabonnement af te sluiten dat duurder is dan 45 euro per maand’, zegt Van Bellighen. Slechts 11 van de 21 standalone internetproducten die de voornaamste operatoren aanbieden, beschikken over een onbeperkt datavolume. Slechts vier van hen kosten minder dan 45 euro per maand.

Hebben die evoluties nu een positieve impact op de portefeuille van consumenten? Het antwoord is genuanceerd. Consumenten met gebundelde telecomdiensten met een mobiel aspect hebben vandaag volgens het BIPT niet alleen meer keuze dan in 2018, ze krijgen ook meer waar voor hun geld. Dat heeft vooral te maken met de toename van de snelheid en het volume van de mobiele inhoud van de bundels.

De prijzen voor bundels die alleen uit internet, televisie en een vaste telefoonlijn bestaan, zijn gestegen, terwijl de inhoud van de bundel zo goed als ongewijzigd bleef. ‘We zien dat Orange daar een minder agressieve rol heeft kunnen spelen’, zegt Van Bellinghen. Proximus-dochter Scarlet blijft in dat segment de prijzenkoning.

EVERS, F. België blijft duur telecomland. De Tijd, 19 juli 2022, 13.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo