Olie-embargo doet benzineprijs pieken

Het Europese importverbod op Russische olie stuwt de benzineprijzen naar nieuwe hoogtes. Vanaf vandaag betaalt u 2,138 euro voor een liter benzine 95.

Luttele uren nadat de EU-leiders een akkoord hadden bereikt over een embargo op Russische olie stoomde de olieprijs op de internationale markten naar het hoogste peil in twee maanden. De Brent-olie, de referentie op de Europese markt, steeg naar 124 dollar per vat, een klim met 5 procent. Dat heeft ook gevolgen voor wie tankt aan de pomp.

De prijs van benzine stijgt vandaag naar nieuwe recordhoogtes. Voor een liter benzine 95 (E10) betaalt u aan de pomp maximaal 2,138 euro, een stijging met 12,1 eurocent. Voor benzine 98 (E5) bedraagt de stijging 18,3 cent per liter tot maximaal 2,402 euro. De prijs van diesel – die in maart nog piekte op 2,286 euro per liter – blijft gelijk op 2,048 euro per liter. Ook de prijs van huisbrandolie ging lichtjes omhoog, maar die schommelt bijna elke dag.

‘Het is onmogelijk te voorspellen of het plafond bereikt is’, zegt Jean- Benoît Schrans van de petro-leumfederatie Energia. ‘Naast het Russische olie-embargo speelt vooral de onzekerheid op de markten een grote rol in de stijging. De afgelopen weken zagen we verschillende jojobewegingen, waarbij diesel en benzine elkaar volgen. De prijs van de Brent-olie is ondertussen opnieuw gezakt.’

Volgens Schrans is de sector al een tijd zijn afhankelijkheid van Rusland aan het afbouwen. Hij verwacht dat vraag en aanbod zullen stabiliseren zodra de andere olieproducerende landen de rol van Rusland hebben overgenomen.
De aanhoudend hoge brandstofprijzen hebben een impact op tal van sectoren. Een van de eerste die hard wordt getroffen, is de transportsector. ‘Sinds januari is de kostprijs van transport als gevolg van de hoge brandstofprijzen met 6 % gestegen’, zegt Isabelle De Maegt van de Belgische vervoersfederatie Febetra. ‘Reken daar de hogere aankoopprijzen van trucks en de loonindexering bij en je komt al gauw aan een stijging van de transportkosten met 10 % sinds begin dit jaar. Dat heeft gevolgen voor de klanten, want de transporteurs kunnen niet anders dan die kostenstijgingen doorrekenen.’

Ook de chemiefederatie Essenscia geeft aan dat de petrochemiesector, een grootverbruiker van olie, de kostenstijgingen van de grondstoffen zo veel mogelijk doorrekent aan zijn klanten. Concrete cijfers heeft men niet. ‘Maar de impact op de productieprocessen is groter bij een stijging van de gasprijs dan bij een klim van de olieprijs, omdat die eerste onmiddellijk een impact heeft op de elektriciteitsfactuur’, zegt Gert Jaddoulle, de woordvoerder van Essenscia.

Gebruikers van huisbrandolie anticiperen niet op een verdere stijging van de prijzen. ‘We zien geen hamsterwoede’, zegt Johan Mattart van de federatie van brandstoffenhandelaars Brafco. ‘De prijzen zijn sowieso hoog en de mensen zijn nu meer met hun vakantie bezig dan met de inkoop van stookolie.’ Voor bestellingen van meer dan 2.000 liter moet nu maximaal 1,3399 euro per liter worden betaald. Midden maart was het nog 1,3908 euro.

DE ROO, M. Olie-embargo doet benzineprijs pieken. De Tijd, 2 juni 2022, 3.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo