Voeding is groeimotor Belgische e-commerce

De klassieke ­supermarkten, die steeds meer inzetten op online winkelen, stuwen de opmars van de Bel­gische e-commercesector. Dat hielp om de gevreesde terugval na corona te voorkomen.

Nadat er in 2020, door corona en door de sluiting van de fysieke winkels, een ongezien aantal (20.000) nieuwe webshops werd gelanceerd in België, knoopte de e-commercesector vorig jaar ­opnieuw aan met de groei van voor de pandemie. In 2021 kwamen er opnieuw 8.500 web­winkels bij (+17,56 %), waardoor ons land vandaag 56.642 onlinehandelaren telt, blijkt uit de nieuwe E-commerce Barometer van de Belgische ­sectororganisatie Safeshops.be. ‘Er werd gevreesd dat er op de groeispurt van 2020 (+65  %, red.) een terugval zou volgen, maar dat blijkt niet het geval’, zegt directeur Greet Dekocker. ‘De trend naar online winkelen zet zich door. De consumenten hebben hun angst overwonnen en een gewoonte gecreeerd.’

Ook het aantal transacties (150 miljoen) en de omzet van de Belgische webshops groeiden ­vorig jaar spectaculair, met respectievelijk 40 en 33 %. ­Allemaal samen verkochten de Belgische onlinewinkels voor 11,7 miljard euro, blijkt uit de ­Barometer, die zich baseert op de gegevens van betalingsdiensten als Mollie of Europabank. ‘Die slaan alleen op de omzet die werd gerealiseerd door de eigen webshop’, zegt Dekocker. ‘Wat de Belgische bedrijven via buitenlandse marktplaatsen, zoals Bol.com of Amazon, verkopen, wordt niet meegeteld.’ De werkelijke omzet uit de onlineverkoop ligt nog veel hoger. Toch moeten de Belgische webwinkels erover waken dat ze de trend naar de marktplaatsen niet missen, zegt Dekocker. ‘De klanten zoeken minder producten via Google, en meer via Amazon of Bol.com. In Duitsland zijn die zo’n marktplaatsen al goed voor bijna de helft van de online zoekopdrachten.’

Twee derde van de totale ­omzet wordt gerealiseerd door slechts 275 grote bedrijven (0,5 0 %) die elk minstens 10 miljoen euro per jaar draaien, blijkt uit de Barometer. Dat is ­opvallend, want het leeuwendeel van de Belgische webwinkels (86  %) is relatief klein, met een jaarlijkse omzet van minder dan 100.000 euro. ‘Het gaat om mensen met een zaak of boetiek, die daarnaast een webshop uitbouwen – vaak als extra dienst’, zegt Dekocker.

Nog niet op kruissnelheid

Bij e-commerce denken de meeste mensen meteen aan pakjes, maar die maken in België maar 63  % van het aantal trans­acties uit. De rest zijn online aankopen van diensten, reizen of ­entertainment, zoals tickets voor concerten of evenementen. Die laatste sector moest het afgelopen jaar meermaals de deuren sluiten en is nog lang niet op kruissnelheid. Dat toont dat lang niet alle onlinehandelaars hebben kunnen profiteren van het corona-effect, zegt Dekocker. ‘Dat de sector desondanks in zo’n tempo blijft groeien, heeft ons dan ook verrast.’

De meest uitgesproken groei zit volgens Dekocker in de ­voedingssector. ‘Behalve afhaaldiensten is de klassieke ­retail, zoals Delhaize, duidelijk uit de startblokken geschoten. Onder impuls van bedrijven als HelloFresh zetten ze duidelijk in op de thuislevering van voeding en takeaway.’ De supermarkt­keten Colruyt, bijvoorbeeld, ­investeerde onlangs nog 27 miljoen euro in Foodbag, het Belgische antwoord op

België is een exportland. Maar bij e-commerce geldt vooralsnog het omgekeerde. De Belg koopt vooralsnog meer bij buitenlandse webshops – denk aan het Duitse Zalando of het Nederlandse Coolblue – dan dat online shoppende buitenlanders hier kopen. In het coronajaar 2020 viel de ­export door Belgische web­winkels nog verder terug, van 25 tot 15 %, toont de E-commerce Barometer. ‘Maar vorig jaar volgde het herstel’, zegt ­Dekocker. Een vijfde van wat Belgische webshops verkochten ging naar het buitenland, met de Fransen (38,40 %) en de ­Nederlanders (37,50 %) als beste klanten. De Brexit en de nieuwe douaneregels in de EU wegen ondertussen op de verkoop in het VK.

DELBEKE, K. Voeding is groeimotor Belgische e-commerce. De Standaard, 10 maart 2022, 24.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo