E-fietsenmaker Cowboy 172 miljoen waard na kapitaalronde

Het Brusselse e-fietsenmerk Cowboy wordt op ruim 172 miljoen euro gewaardeerd. Dat blijkt bij de lancering van een kleine crowdfundingcampagne, die in de eerste dag 1,7 miljoen euro opleverde.

De crowdfundingcampagne is klein bier in vergelijking met de 80 miljoen dollar (73 miljoen euro) die Cowboy nog geen zes weken geleden ophaalde in een derde financieringsronde. De crowdfunding wordt vooral gezien als een manier om enthousiaste Cowboy-eigenaars een kans te geven in het bedrijf te investeren.

Beleggers kunnen vanaf 50,30 euro inschrijven en krijgen daarvoor via het crowdfundbedrijf Crowdcube twee indirecte aandelen Cowboy, die onder bepaalde omstandigheden recht geven op een dividend.

De maximale som van 3,5 miljoen euro aan crowdfunding in de EU staat voor een belang van iets meer dan 2 % in Cowboy. Daarmee wordt de Brusselse scale-up na de operatie gewaardeerd op ruim 172 miljoen euro. Dat is bijna drie keer zoveel als bij de vorige crowdfundingcampagne, eind 2019. Toen haalde Cowboy 4,7 miljoen euro op, tegen een waardering van ongeveer 60 miljoen euro. Bij de grote kapitaaloperatie van 73 miljoen euro begin dit jaar was Cowboy al 100 miljoen euro waard.

Het fietsenmerk Cowboy werd in 2017 opgericht door Adrien Roose, Tanguy Goretti en Karim Slaoui. Het Brusselse trio had al wat start- upkilometers op de teller, onder meer bij de ter ziele gegane maaltijd bezorger Take Eat Easy. Cowboy werd een maand geleden uitgeroepen tot Franstalige scale-up van het jaar.

Cowboy stapelde de afgelopen jaren almaar hogere verliezen op, maar is inmiddels actief in twaalf Europese landen en in de Verenigde Staten. Volgens co-oprichter en CEO Roose is Cowboy vanaf volgend jaar winstgevend. Resultaten over 2021 zijn er nog niet. Op volgende kapitaalrondes wil Roose nog niet vooruit lopen. Voor een beursgang vindt Roose ‘het nog een beetje te vroeg – het is iets voor de middellange of lange termijn – maar ik begin er wel aan te denken.’

Het merk verkoopt geconnecteerde elektrische stadsfietsen in drie modellen: het ‘oude’ model ‘3’ en de nieuwe ‘4’, in twee framevarianten. Cowboy voert maandag ook meteen een prijsverhoging door: de ‘4’ is sinds maandag met 2.790 euro 12 % duurder dan afgelopen vrijdag. De prijsverhoging is het gevolg van de snel stijgende kosten van grondstoffen, chips en transport, zegt Cowboy.

Uit de begeleidende documenten van de crowdfunding blijkt dat Cowboy sinds 2018 bijna 32.000 bestellingen voor fietsen binnenkreeg, voor een bedrag van 55 miljoen euro. Vorig jaar steeg het aantal orders van 9.100 naar 16.100. CEO Roose wil tegen 2030 ‘miljoenen fietsen’ verkopen. Cowboy voorspelt dat het in 2024 bijna 75.000 fietsen per jaar verkoopt en daar een omzet van 195 miljoen euro mee haalt.

Naast elektrische fietsen verkoopt Cowboy ook een onderhoudsdienst voor zijn fietsen. Dat is mede een gevolg van het feit dat Cowboy zijn fietsen alleen online verkoopt en reguliere fietsenmakers vaak weinig reparaties kunnen doen, omdat ze niet aan de specifiek voor Cowboy ontwikkelde onderdelen raken.

De afgelopen vijf jaar haalde Cowboy in totaal een kleine 110 miljoen euro op, in drie rondes. Dat geld kwam grotendeels van de bestaande investeerders, waaronder de gerenommeerde Silicon Valley-fondsen Index Ventures en Tiger Global.

Die twee pompten eerder ook al miljoenen in databedrijf en unicorn Collibra van de Oostendenaar Felix Van de Maele. Daarnaast valt onder de investeerders in Cowboy vooral de aanwezigheid van het Italiaanse fonds Exor Seeds op. Dat is een investeringsvehikel van de Italiaanse familie Agnelli, een van de hoofdaandeelhouders van de automoloch Stellantis (onder meer Fiat, Peugeot, Citroën, Opel).

KURSTJENS, B. E-fietsenmaker Cowboy 172 miljoen waard na kapitaalronde. De Tijd, 15 maart 2022, 14.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo