Concurrentiewaakhond mild voor DPG en Rossel

De Belgische Mede­dingingsautoriteit (BMA) heeft de overname van de Waalse commerciële zender RTL Belgium, een ­reclameplatform en verschillende radiostations door DPG Media en Rossel goedgekeurd.

Door die overname kunnen twee partijen die elk al sterk ­waren in respectievelijk Vlaanderen en Wallonië, nu ook een sterke positie verwerven in het segment van nationale reclamecampagnes.

De BMA vraagt niet dat bepaalde activiteiten gedesinvesteerd worden, maar legt wel verbintenissen op. Die moeten garanderen dat een concurrent als Vlaanderen Een, de vennootschap boven radio Nostalgie Vlaanderen, ook advertentieruimte kan blijven verkopen op nationale reclame­kanalen. De BMA heeft het over de ‘toegang verzekeren tot bepaalde diensten’.

De klanten van de media-organisaties vonden volgens de BMA geen graten in de krachtenbundeling. DPG en Rossel hebben zo’n 41 % van de Belgische reclamemarkt voor tv, radio en print in handen. Voor televisie zou dat zelfs 59 % zijn.

De concurrenten van DPG Media waren beducht voor zo’n machtspositie, maar stonden blijkbaar alleen. Daarop besloot de BMA dat alleen een verbintenis over ‘marktgedrag’ kon volstaan. Een trustee zal ‘korte tijd’ toezien of de engagementen worden nageleefd.

DENDOOVEN, P. Concurrentiewaakhond mild voor DPG en Rossel. De Standaard, 30 maart 2022, 22.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo