Belgisch fietsmerk Cowboy haalt 80 miljoen euro op

Cowboy, de Belgische maker van hippe e-bikes, wil volgend jaar winstgevend zijn.

Het Brusselse Cowboy, dat in 2017 werd opgericht, haalt 80 miljoen euro op bij investeerders. De fietsenbouwer kreeg zo in totaal al 120 miljoen euro bijeen van een hele rist investeringsfondsen. Met het geld wil Cowboy sneller groeien en volgend jaar break-even draaien.

Cowboy maakt hippe elektrische stadsfietsen, geconnecteerd met een slimme app. ‘We startten er vijf jaar geleden mee, om de transitie van auto naar fiets te helpen versnellen’, zegt ceo en co-oprichter Adrien Roose. ‘We willen de beste producten maken, zowel qua hard­ware als qua software, met een app en diensten. We willen een heel ecosysteem rond onze fietsen bouwen.’

Wat die diensten betreft, biedt het intussen een diefstalverzekering en een onder­houds­­­abonnement aan, die fietsers rechtstreeks in de app kunnen aankopen. Zo boort Cowboy ook de lucratieve markt van diensten aan – en de terugkerende omzet die daar bijhoort. ‘De verzekering wordt door de helft van de klanten ­genomen’, zegt Roose. ‘Het ­onderhoudsabonnement is nog maar enkele maanden oud, maar we geloven er sterk in.’

Parijs en Amerika

Cowboy is vorig jaar gelanceerd in de Verenigde Staten. Het kapitaal zal worden aangewend om daar sneller marktaandeel te winnen. Ook in Europa moet het harder gaan: volgende maand opent het een showroom in Berlijn – Duitsland is Cowboys grootste markt – en in mei volgt er een in Parijs. Ook zal het nieuwe fietsen ontwikkelen.

Daarmee wil Cowboy, dat tot nu toe verlieslatend is, volgend jaar break-even draaien. De co-oprichter ziet de stevige kapitaalronde, waaraan alle ­bestaande investeerders deelnemen én waar er nieuwe bijkomen, als een bewijs dat er een groot vertrouwen leeft. Volgens Roose zit het ­bedrijf op de goede weg. Hoeveel fietsen hij verkoopt wil hij niet kwijt, ‘maar afgelopen jaar is het aantal wel verdubbeld’.

Wel heeft het bedrijf te ­lijden gehad onder bevoor­radingsproblemen van componenten, wat de productie van de fietsen vertraagde. ‘Als je één schroefje niet hebt, kun je een fiets soms niet bouwen’, zegt Roose.

Voor Cowboy is het nodig om snel te groeien, wil het de concurrentie afhouden. De grootste concurrent, het ­Nederlandse VanMoof, rukt op. VanMoof zit met zijn fietsen in precies dezelfde niche als Cowboy. Het bedrijf haalde in september vorig jaar meer dan 100 miljoen euro op bij investeerders voor zijn expansie. Roose wil er niet te hard op inzoomen. ‘Het gaat niet om wij óf zij’, zegt hij. ‘Misschien is er wel plaats voor meerdere winnaars. Wij denken in elk geval dat ons model juist zit. Wie zichzelf niet kan heruitvinden, díé zal het moeilijk krijgen.’

LEMMENS, K. Belgisch fietsmerk Cowboy haalt 80 miljoen euro op. De Standaard, 27 januari 2022, 26.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo