Gentse start-up helpt winkels met big data

Technologiebedrijf Accurat.ai uit Gent zamelt smartphonelocatiegegevens in om winkelbedrijven meer inzicht te geven in klantengedrag. KBC en de Vlaamse overheid pompen geld in de expansie van de onderneming.

‘Met onze technologie weten we niet waar u op dit moment bent’, zegt Bart Muskala, een van de twee oprichters van Accurat. ‘Maar we kunnen wel zien of klanten van Delhaize ook vaak een Lidl-winkel bezoeken, of bereid zijn een omweg te maken voor een promotie.’ Muskala beseft dat de technologie die Accurat ontwikkelt, gevoelig kan liggen. Big data, de grondstoffen voor het bedrijf, hebben een privacygevoelige kant. Maar wat Accurat doet, is in overeenstemming met de Europese GDPR-privacyregels, zegt hij.

Concreet voegt het bedrijf een stukje software toe aan apps die consumenten iets te bieden hebben wanneer ze zich op een bepaalde locatie bevinden. Een weerapp kan waarschuwen voor een lokale bui, een promotie-app voor een aanbieding in een bepaalde winkel. Als de gebruiker daarvoor zijn toestemming geeft, vraagt de app of zijn of haar locatiegegevens ­gebruikt mogen worden voor marktonderzoek. Als het antwoord ‘ja’ luidt, gaat de software van Accurat aan de slag. Door klantenprofielen te koppelen aan locaties, kan Accurat informatie ­inzamelen die voor winkelbedrijven interessant is. Onder meer ­Delhaize, Lidl, Veritas, Brico en Proximus zijn al klant. Voorbeelden van de apps waarin Accurat zijn locatiesoftware integreert, zijn Allefolders en Promopromo van het Nederlandse Retail Media Support. Ook in apps van DPG ­Media wordt de software ingebouwd.

Nauwkeuriger werken

Muskala: ‘Wij kunnen winkel­bedrijven inzichten bieden over het gedrag van hun klanten, bijvoorbeeld over de mate waarin ze de concurrenten bezoeken. Via klantenkaarten hebben zij maar een gedeeltelijk inzicht. Twee klanten die op basis van hun klantenkaart even vaak de winkel bezoeken en evenveel kopen, kunnen toch een heel verschillend profiel hebben. Stel dat Delhaize-klanten ook veel naar Lidl gaan, dan kan Delhaize overwegen om het 365-huismerk meer te promoten. Onze slimme technologie kan ook nauwkeuriger trends onderkennen dan traditionele marktonderzoek­bureaus als bijvoorbeeld GfK.’

Roel Dekelver van Delhaize ­bevestigt. ‘Snel kunnen beschikken over betrouwbare data is van cruciaal belang. Het is de reden waarom Accurat een vaste plek heeft verworven in de set van ­oplossingen die we gebruiken om onze strategische beslissingen te onderbouwen.’

Accurat.ai kan nu al data inzamelen van meer dan honderdduizend consumenten. Die worden ‘geaggregeerd’ (samengevoegd) op een niveau van minstens 50 consumenten. Gegevens die betrekking hebben op minder dan 50 mensen, worden dus niet gebruikt. ‘Daarmee garanderen we dat de indi­viduele privacy gerespecteerd wordt’, zegt Muskala.

Naar het buitenland

Hij richtte Accurat.ai bijna vier jaar geleden op met Steven Van Canneyt. Muskala heeft een verleden in de marketingwereld, onder meer als hoofd van de digitale afdeling bij reclamebureau BBDO. Zijn vennoot Van Canneyt leerde het klappen van de zweep bij Yahoo in Londen, waar hij zich toelegde op technologie om mobiele reclame op het juiste publiek te richten. Ook deed hij veel ervaring op met big data.

Vandaag maakt de start-up ­bekend dat in een eerste kapitaalronde 1,1 miljoen euro is ­op­gehaald. Investeerders zijn onder meer Lorenz Bogaert en Toon Coppens, het technologieduo achter Netlog, Twoo en Realo. Van Canneyt werkte enige tijd voor dat laatste bedrijf. Ook KBC investeert mee, net als de Vlaamse overheidsinstellingen PMV en Vlaio. Het geld dient om de artificiële intelligentie verder te ontwikkelen, zodat het consumentengedrag beter voorspeld kan worden, maar ook om de groei buiten België te ondersteunen. Nederland en Duitsland worden de eerste buitenlandse markten die Accurat wil aanboren. De technologie groeit razendsnel en concurrenten liggen op de loer. ‘Onze omzet is tot nu toe elk jaar verdubbeld en we flirten met een verdrievoudiging’, zegt Muskala. Winst is voorlopig nog niet in zicht.

MOOIJMAN, R. Gentse start-up helpt winkels met big data. De Standaard, 1 december 2021, 26.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo