Gestart met 1.200 euro, nu omzet van 5 miljoen

Sophie Claes (38) uit Sint-Job-in-’t-Goor begon in 2013 De Gele Flamingo, een webshop voor baby- en kinderspulletjes. Haar startkapitaal: 1.200 euro. Vorig jaar draaide haar bedrijf een omzet van 5 miljoen euro en morgen opent ze haar eerste fysieke winkel. “Een levend Instagramaccount”, noemt ze het zelf. Retailexpert Gino Van Ossel verwacht dat steeds meer webshops ook fysiek aanwezig zullen zijn.
Toen Sophies dochtertje Léonore tien maanden oud was, ging de mama op zoek naar hippe accessoires. “Op Engelse en Amerikaanse webshops vond ik wel wat, maar tot mijn frustratie waren er op Belgische of Nederlandse digitale winkels amper leuke babyspullen te vinden.” Sophie besloot dan maar zelf een webshop uit de grond te stampen. Met een budget van 1.200 euro startte ze in 2013 in haar eigen garage De Gele Flamingo. Op dat moment stond de e-commerce nog in zijn kinderschoenen. Ervaring als ondernemer had Sophie niet, maar dankzij haar job in de sales – die ze nog twee jaar combineerde met haar webshop – wist ze hoe ze een gezond businessmodel moest ontwikkelen.

De Gele Flamingo was al in zijn eerste jaar winstgevend. Zeker de online geboortelijsten deden de zaak snel groeien, en dat met een helder verhaal. “Van onze leveranciers is 95,00 % Europees, waaronder heel wat Belgische merken. We letten erop dat onze producten mooi, duurzaam, ecologisch en betaalbaar zijn.”

Het contact met de klanten verloopt vooral via sociale media: de Facebookpagina van De Gele Flamingo heeft bijna 102.000 likes, het Instagramaccount telt 143.000 volgers.

73,00 % groei in één jaar

In 2020 – toen fysieke winkels lang gesloten bleven – noteerde het bedrijf een groei van liefst 73,00 %, met een omzet van zo’n vijf miljoen euro. “Maandelijks versturen we 12.000 pakketjes”, zegt Sophie. “Het grootste deel in België, maar ook 30,00 % naar Nederland. En dagelijks gaan er ook enkele bestellingen richting andere continenten. Vooral China, Japan, de VS, Canada, Australië… en zelfs Koeweit.”

Sophie had nooit durven te dromen van zo’n groot succes. “Ik weet nog goed hoe ik aan een vriendin op een terras zei dat ik nog veel tutjes zou moeten verkopen om mezelf een eerste loon te kunnen uitbetalen. (lacht)” Intussen telt De Gele Flamingo veertien werknemers – dertien vrouwen en Sophies man Victor – en bouwt het bedrijf tegen 2023 een nieuw magazijn van 3.000 vierkante meter in Schoten. Het huidige (800 vierkante meter, in Brasschaat) barst immers uit zijn voegen.

En vanaf morgen is er dus ook een fysieke winkel, op de Handelslei in het Antwerpse Zoersel. Volgens Sophie kunnen de klanten er een “levend Instagramaccount binnenwandelen”. De Baby Concept Store moet een visitekaartje worden, en biedt natuurlijk meer ruimte dan de showroom in het magazijn om het uitgebreide gamma te tonen. “Bij een eerste kind willen ouders toch meer uitleg. Zeker over dure spullen zoals een bed. Wij geven hier eerlijk advies. Het gebeurt ook dat ouders bij hun tweede kind toch eens bijvoorbeeld een draagdoek willen gebruiken. Dat kunnen ze die hier eens komen passen.”

Amazon, Coolblue…

De online shop blijft wel geïntegreerd in de fysieke winkel. “Ter plaatse kunnen ouders via een QR-code ook items aan hun geboortelijst toevoegen. De spulletjes kunnen wel in de winkel gekocht worden, maar we werken volgens het ‘you shop, we ship’-principe (u koopt, wij verzenden, red.). Al kunnen aangekochte artikelen eventueel ook in het magazijn opgehaald worden.”

“Het gebeurt al een tijdje dat webshops fysieke winkels oprichten”, zegt Gino Van Ossel, retailprofessor aan de Vlerick Business School. “Ik denk dat in de toekomst nog meer online spelers dat gaan doen. De kampioen is Amazon. Dat heeft bijvoorbeeld winkels speciaal voor boeken die online een rating van vier of vijf sterren krijgen. Daar toont het bedrijf ook zijn technologie. Voor Coolblue (elektronicahandel, red.) waren de redenen meer naamsbekendheid, een stukje service voor klanten, een punt van waaruit kleinere pakketten met de fiets verdeeld konden worden en een afhaalpunt voor bepaalde producten op voorraad. Al hoeven webshops niet meteen eigen vestigingen op te richten om fysiek te zijn. Zo geeft LensOnline zijn klanten de mogelijkheid om lenzen af te halen bij een netwerk van opticiens, die advies kunnen geven en met wie het cliënteel een vertrouwensband kan opbouwen. Ook Bol.com heeft geen winkels, maar klanten kunnen hun pakjes wel ’s avonds ophalen bij zusterbedrijven Albert Heijn en Delhaize als ze ze voor 11 uur ’s morgens bestellen. Ieder bedrijf zoekt zo een gezonde mix.”

Info: www.degeleflamingo.com.

MEEUSEN, E. Gestart met 1.200 euro, nu omzet van 5 miljoen. Het Laatste Nieuws, 23 augustus 2021, 12.

Lees ook Je hebt geen groot budget nodig om een succesvol bedrijf te bouwen

E-mail Print kopieer
Copyright © 2022 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo