Bier, yoghurt en ijs worden duurder door gestegen kosten

De oplopende kosten voor transport en grondstoffen tasten de winstmarge van levensmiddelenmakers aan.

Het aandeel van AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, kreeg gisteren op de beurs een tik van 5,63 %. Het was de grootste ­daling in een dag sinds eind februari, en het sleurde de Bel20 in de min. Aanleiding: het bedrijf had in het tweede kwartaal weliswaar een mooie omzetgroei weten te realiseren, maar de winstmarge steeg minder snel dan analisten hadden verwacht. Schommelingen in de grondstofprijzen deden de sterke operationele resultaten gedeeltelijk teniet, meldde het bedrijf.

Ceo Michel Doukeris klaagde over de gestegen prijs van alumi­nium, waardoor bierblikjes duurder worden. Ook gerst, een basisgrondstof voor bier, is duurder ­geworden. ‘Het is de vraag hoe makkelijk de hogere grondstoffenprijzen kunnen worden doorgerekend, opdat ze de vruchten van de horeca-heropening niet zullen afvangen’, becommentarieerde het analistenteam van KBC.

Efficiënter werken

Niet alleen AB InBev heeft het moeilijk met gestegen kosten. Het is een constante in de resultaten­berichten van levensmiddelen­bedrijven. Eerder deze maand kwam Unilever met eenzelfde waarschuwing. ‘Ruwe olie is 60,00 % duurder, palmolie 70,00 %, en sojaolie 80,00 %’, somde ceo Alan Jope op. Unilever zag zijn winstmarge zelfs lichtjes dalen. Het kreeg op de beurs prompt een tik van 5,00 %.

Rivaal Procter & Gamble had eerder al geklaagd over de gestegen prijzen. In dit geval ging het om ­papier voor luiers en plastic voor verpakkingen. En gisteren moest Nestlé bekendmaken dat de op­lopende kosten een margestijging in de weg stonden. Daar zal ook niet snel verandering in komen, waarschuwde het bedrijf, want de stijgende kosten kunnen in het beste geval met uitstel via de prijzen worden gecompenseerd.

Het Franse Danone voorspelde prijsstijgingen voor melk, verpakking en transportkosten. En de Britse drankenproducent Diageo, die gisteren ook met kwartaal­resultaten kwam, meldde dan weer dat hij meer geld moest uitgeven aan de inkoop van agave, een grondstof voor tequila. Ook transportkosten spelen de maker van bier en whisky parten. Diageo probeert de marge op peil te houden door efficiënter te werken en de omzet te doen stijgen, maar kon niet vermijden dat de prijs van ­onder meer Baileys en Don Julio-tequila in de VS moest worden opgetrokken. Toch daalde de winstmarge in Noord-Amerika.

Moeilijk evenwicht

Makers van consumentenproducten staan voor een dilemma. Hun beleggers willen dat de winstmarges op peil blijven. Als de winst­gevendheid in gevaar komt, wordt dat op de beurs meteen afgestraft. Maar de hogere prijzen gewoon doorrekenen aan de consument houdt een ander gevaar in. Duurdere producten kunnen leiden tot ­lagere omzetten, en ook daar ­houden beleggers niet van. Een moeilijke evenwichtsoefening.

Nestlé-topman Mark Schneider verwacht dat de prijzen omhoog moeten. ‘Na jaren van lage inflatie zijn de prijzen vanaf maart sterk omhooggegaan en ze blijven stijgen’, zei hij tegen Bloomberg.

In de eerste jaarhelft werden de Nestlé-producten gemiddeld 1,30 % duurder. Voor producten waarin melk verwerkt is, zoals ijs, was dat 3,50 %. Financieel directeur François-Xavier Roger zei dat de prijzen ‘progressief, maar op een verantwoordelijke manier’ omhoog zullen gaan, ­zowel dit jaar als het volgende.

Danone heeft zijn prijzen al verhoogd in markten zoals Turkije en Latijns-Amerika, waar kleine middenstanders het belangrijkste afzetkanaal zijn. In Europa en Noord-Amerika, waar onderhandeld moet worden met grote supermarkt­ketens, is dat nog niet gebeurd. Maar op termijn zal het onvermijdelijk zijn, verwacht het bedrijf.

MOOIJMAN, R. Bier, yoghurt en ijs worden duurder door gestegen kosten. De Standaard, 30 juli 2021, 22.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo