De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft Vlaanderen afgelopen jaar, ondanks de coronacrisis, een recordbedrag opgeleverd.
Sinds 1 april 2016 moeten transportbedrijven een kilometerheffing betalen als ze met hun vrachtwagen op grote wegen in België rijden. De coronacrisis heeft de inkomsten van die kilometerheffing niet doen dalen. Er is van april 2020 tot en met maart 2021 in Vlaanderen zelfs een recordbedrag van 492 miljoen euro betaald. Dat is ruim 40 miljoen euro meer dan het jaar voordien.
‘Dat komt omdat Vlaanderen de prijzen voor de zwaarste vrachtwagens, die onze wegen het meest belasten, met 2 eurocent per kilometer heeft opgetrokken’, zegt Johan Schoups, algemeen directeur van Viapass, de overheidsorganisatie die de kilometerheffing coördineert. ‘Die tariefverhoging heeft de terugval van het aantal vrachtwagens op onze wegen tijdens de eerste lockdown gecompenseerd. Intussen is het effect van corona verdwenen. Er rijden vandaag meer vrachtwagens op onze wegen dan net voor de uitbraak van corona.’
Geld voor A12
Het grootste deel van het geld dat de Vlaamse overheid door die kilometerheffing binnenkrijgt, gaat naar de algemene middelen van de regering. Maar er worden ook premies mee gegeven om vrachtwagens ecologischer te maken en chauffeurs op te leiden. Vorig jaar is er ook 20 miljoen euro van de kilometerheffing naar de verbetering van de verkeersveiligheid in de provincie Antwerpen gegaan.
‘Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft bijvoorbeeld 3,2 miljoen euro van de opbrengsten van de kilometerheffing besteed aan een studie om de A12 om te bouwen tot een primaire weg’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). In die studie worden alternatieven voor de vijf kruispunten op de weg tussen Boom en Wilrijk gezocht.
Vergroening
Uit cijfers van Viapass blijkt dat Belgische transportbedrijven vorig jaar 47,00 % van de kilometerheffing hebben betaald. ‘Meer dan de helft wordt dus betaald door buitenlanders’, zegt Schoups. De grootste bijdrage komt van Nederlanders en Polen. Zij betaalden elk 10,00 % van de totale inkomsten uit de kilometerheffing.
Proberen vrachtwagens de kilometerheffing soms niet te omzeilen via sluipwegen? ‘Dat gebeurt alleszins niet om de heffing te omzeilen, want dat is financieel niet interessant’, zegt Schoups. ‘De chauffeur is dan langer onderweg. Een chauffeur 100 kilometer laten omrijden, en hem een uur langer betalen, kost zo’n vier keer meer dan de heffing voor die 100 kilometer.’
Via de kilometerheffing is ook een duidelijk overzicht te maken van het type vrachtwagen dat op onze wegen passeert. ‘De vrachtwagens op onze wegen worden steeds groener’, stelt Schoups vast. ‘In 2016 voldeed 34,00 % aan de meest milieuvriendelijke Euro 6-norm. Vandaag is dat 76,00 %. Dat komt omdat vrachtwagens die minder vervuilen een lagere heffing moeten betalen. Transportfirma’s worden er zo toe aangezet om oudere vrachtwagens sneller te vervangen.’