H&M komt met onlinewinkel Sellpy naar België

De Zweedse kledingreus H&M heeft ambitieuze plannen voor Sellpy, zijn internetshop voor tweedehandskledij. Sellpy trekt naar 20 nieuwe landen, waaronder België.

Tweedehandskledij is een van de snelstgroeiende segmenten van de modesector. Dat bewijst onder meer het succes van het Litouwse bedrijf Vinted dat eerder deze maand nog 250 miljoen euro ophaalde om verder te groeien in Europa en daarbuiten. Vinted werd daarbij gewaardeerd op 3,5 miljard euro.

H&M is mee op de kar gesprongen door zich in te kopen bij het eveneens Zweedse Sellpy, een onlinewinkel voor tweedehandskledij. Sellpy ontstond in 2014 in Zweden. Een jaar later kocht H&M een minderheidsbelang dat in 2019 werd opgedreven naar de meerderheid. Het is niet bekend hoeveel geld H&M in Sellpy heeft gepompt.

Sellpy zegt dat er via zijn platform al zo’n 10 miljoen stuks kledij van eigenaar zijn veranderd, wat een flinke vermindering betekende voor de CO2-uitstoot en het waterverbruik. Het duurzame karakter is een van de voornaamste redenen waarom dergelijke initiatieven goed scoren.

H&M wil Sellpy nu een flinke duw in de rug geven door het concept, dat eerder al onder meer naar Duitsland trok, in 20 nieuwe landen uit te rollen. België is daar ook bij. Sellpy zegt meteen te starten in ons land, maar de website was maandag nog onbereikbaar. H&M is op zoek naar bijkomende inkomsten na enkele moeilijke jaren met een slabakkende verkoop in zijn traditionele winkels.

De start-up Sellpy hanteert een ander model dan pakweg Vinted. Waar bij Vinted de verkopers hun kledij zelf fotograferen en versturen, neemt Sellpy bijna het volledige proces voor zijn rekening.

BROENS, B. H&M komt met onlinewinkel Sellpy naar België. De Tijd, 1 juni 2021, 14.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo