Ontketende containerprijzen maken leven duurder

Dankzij de sterke vraag kunnen bedrijven hun hogere kosten gemakkelijk doorrekenen.

De wereldeconomie herstelt in een rotvaart, met dank aan de gigantische stimulus van de overheden en de gezinnen, die dankzij de versnellende vaccinatie popelen om hun opgepotte ‘muur van geld’ te laten rollen.

Economen vrezen al een tijdje dat het aanbod de vraag onvoldoende snel kan volgen, met prijsstijgingen voor onder meer halfgeleiders, chemische basisproducten, koper en hout, en dus een algemene inflatieopstoot.

Het krachtig herstel van de wereldeconomie doet ook de prijzen voor het zeetransport van containers de pan uit rijzen. Voor het eerst kost het meer dan 10.000 dollar om een standaardcontainer te verschepen van Sjanghai in China naar Rotterdam, zegt het onderzoeksbureau Drewry. De containervrachttarieven liggen acht tot tien keer hoger dan een jaar geleden, onderstreept Jens Roemer, de CEO van de Belgische tak van het expeditiebedrijf A. Hartrodt, dat wereldwijd actief is.

Roemer waarschuwt voor een opstoot van de inflatie. ‘Stel dat de goederen in je container 10.000 of 20.000 dollar waard zijn en je moet plots evenveel of de helft betalen om ze te verschepen. Dan word je verplicht de prijs van je producten te verhogen. Die prijsverhogingen zullen een grote impact hebben op de inflatie, want er gaan heel veel goederen van China naar Europa en de VS.’

Kerstshopping

De hoge transportkosten zullen op korte termijn niet dalen, zegt Roemer. ‘Het ongeluk met de Ever Given in het Suezkanaal heeft de wereldwijde logistieke keten een extra dreun gegeven. De keten was toen al ziek door de impact van corona en het tekort aan containers. Vanaf augustus worden alle kerstproducten vanuit China naar Europa en de VS verscheept. Ik voorspel een gigantische kerstshopping, want veel mensen hebben tijdens corona weinig geld uitgegeven en zullen dat in het najaar waarschijnlijk wel doen.’

Dankzij de sterke vraag kunnen bedrijven de hogere kosten gemakkelijk doorrekenen aan de klanten, zegt Peter Vanden Houte, de hoofdeconoom van ING België. Hij merkt op dat niet alleen de prijzen van goederen, maar ook die van diensten stijgen. ‘De heropening van de dienstensector gaat gepaard met prijsverhogingen bij onder meer kappers en cafés. De inflatie zal in het tweede halfjaar stijgen.’

Maar Vanden Houte verwacht dat de Europese inflatie in 2022 wel daalt. ‘De olieprijs zal wellicht niet veel meer stijgen, omdat de OPEC nog veel reservecapaciteit heeft. Daardoor zal de impact van de energieprijzen op de inflatie verminderen. Bovendien zijn de jongste loonakkoorden in Duitsland matig. Ik zie Europa niet snel in een spiraal van stijgende prijzen en lonen belanden.’

Het Federaal Planbureau ziet de Belgische inflatie stijgen van 1,50 % in mei naar 2,30 % eind dit jaar, om eind volgend jaar naar 1,5 procent terug te vallen.

VANSTEELAND, K. Ontketende containerprijzen maken leven duurder. De Tijd, 29 mei 2021, 43.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo