Brussels e-fietsmerk Cowboy aast op Amerikaanse markt

Met twee nieuwe modellen moet Cowboy nog beter munt kunnen slaan uit de exploderende populariteit van elektrische fietsen.

De Brusselse start-up Cowboy voegt een ‘doorstapmodel’ toe aan de nieuwe versie van de klassieke elektrische stadsfiets die het merk online verkoopt. Daarmee moet het bedrijf de rugwind van de e-fietsen meer capteren.

De populariteit van e-fiesten kreeg sinds de uitbraak van corona een extra boost omdat stadsbewoners trein, tram, bus en metro meden en inruilden voor e-fietsen. In Nederland heeft de helft van alle nieuw verkochte fietsen een elektrische motor.

Export

Het aantal landen waarin Cowboy zijn fietsen verkoopt, is opgetrokken van vier naar negen: naast België, de ons omringende landen en Oostenrijk is het merk ook leverbaar in Spanje en Italië. Maar volgens Cowboy-medeoprichter Tanguy Goretti wordt er met een begerig oog naar de Verenigde Staten gekeken. ‘De VS is geen klassieke fietsmarkt, maar dankzij de almaar betere fietsinfrastructuur is dat inmiddels ook een zeer interessante markt’, zegt Goretti. Een concrete planning voor de entree op de Amerikaanse markt is er nog niet.

Hogere Prijs

De nieuwe generatie Cowboy-fietsen is opnieuw duurder dan de vorige. De Cowboy 3 werd voor 2.379 euro aan de deur geleverd, de nieuwe 4 kost 2.490 euro. Daarmee heeft Cowboy de aanvankelijke ambitie losgelaten om een goedkope e-fiets voor 1.399 euro te verkopen. Het staat ook in schril contrast met de Nederlandse concurrent Van Moof, waar de prijs van de nieuwe generatie e-fietsen met zo’n 1.000 euro zakte naar 1.998 euro.

Met bedrijfs- of verkoopresultaten is Cowboy karig. Jaarcijfers over 2020 zijn er nog niet en hoeveel fietsen Cowboy vorig jaar verkocht, wil Goretti niet zeggen. De enige indicatie over het succes van Cowboy is dat de verkoop in de eerste drie maanden van dit jaar verdubbeld is tegenover het eerste kwartaal van 2020. In juli vorig jaar zei CEO Adrien Roose al dat in het eerste halfjaar van 2020 de verkoop was verdrievoudigd. Goretti houdt het er nu op dat sinds de start in 2018 meer dan 20.000 Cowboys verkocht zijn.

Cowboy haalde in januari vorig jaar 4,7 miljoen euro op via crowdfunding. In juli volgde een kapitaalronde van 23 miljoen euro, waaraan ook Exor, het investeringsfonds van de Italiaanse Fiat-familie Agnelli, deelnam. Al eerder trok Cowboy het gerenommeerde techinvesteringsfonds Tiger Global Management als investeerder aan. Tiger maakte naam met vroege investeringen in onder meer de muziekdienst Spotify en de Indiase webwinkel Flipkart, waarin ook het Brusselse Sofina investeerde.

Verlies

Die miljoenen waren hard nodig: Cowboy maakt stevige verliezen. Het verlies van 1,1 miljoen in het beginjaar 2017 verdiepte in 2018 naar 3 miljoen euro en naar 8,6 miljoen in 2019. Volgens het management is het verlies het gevolg van de investeringen in groei en wordt op elke verkochte fiets winst gemaakt. Goretti sluit nieuwe kapitaalrondes niet uit, maar wil daar geen termijn op plakken.

KURSTJESN, B. Brussels e-fietsmerk Cowboy aast op Amerikaanse markt. De Tijd, 6 mei 2021, 16.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo