Overname Mobile Vikings door Proximus is ‘knauw voor concurrentie’

Proximus wil Mobile Vikings, de prijsbreker van de mobiele telefonie, over­nemen. Critici maken zich on­gerust over wat dat betekent voor de concurrentie op de markt.

Nog geen tien jaar geleden streden ze nog als Vikingen tegen de hoge prijzen van Proximus. Nu zetten Mobile Vikings koers naar die ooit als vijandig bestempelde haven. Eigenaar DPG Media, het bedrijf achter onder meer VTM en Het Laatste Nieuws, wil Mobile Vikings verkopen aan Proximus voor 130 miljoen euro. Daarmee koopt Proximus de mobiele telefoniemerken Mobile Vikings en Jim Mobile, met 335.000 klanten. Die zijn vooral gericht op de markt van jongeren die veel mobiele data zoeken voor weinig geld. De Belgische ­mededingingsautoriteit (BMA) moet de deal wel groen licht geven.

Evident wordt dat niet. Mobile Vikings kwam in 2015 bij DPG ­Media (toen nog Medialaan) terecht om een tegengewicht te vormen tegen Proximus & co. Dat was toen een voorwaarde die de BMA en de Europese Commissie oplegden, omdat Telenet de mobiele operator Base wilde overnemen. Door Mobile Vikings af te splitsen zou de concurrentie op de markt gegarandeerd blijven.

Dat de Vikingen vijf jaar later zouden worden opgeslorpt door datzelfde Proximus, doet her en der de wenkbrauwen fronsen. Daarmee koopt Proximus een concurrent op in het fel bevochten ­jongerensegment. Bart De Groote, vorig jaar nog baas van Mobile ­Vikings, zei in een gesprek met De Standaard nog expliciet dat zijn bedrijf klanten van Proximus afsnoepte: ‘Onze klanten komen vooral van Proximus en Telenet’, klonk het toen.

Prijzen behouden

‘Mobile Vikings en Jim Mobile zijn de laatste prijsvechters op de ­mobiele markt’, zegt Simon ­November van Test Aankoop. ‘Nu ze zullen verdwijnen en zullen opgaan in Proximus, vrezen wij dat daarmee de zo al beperkte concurrentie op de Belgische markt opnieuw een knauw zal krijgen.’

Ook bij telecomregulator Bipt zijn ze niet zo opgezet met het voornemen. ‘Wij betreuren dat er mogelijk opnieuw een onafhankelijke speler verdwijnt uit de mobiele markt’, zegt woordvoerder Jimmy Smedts.

Proximus probeert de angel ­eruit te halen door te stellen dat Mobile Vikings zijn positionering en prijzen zal behouden na de overname, en dat het als een aparte ­entiteit zal functioneren. ‘We hebben al bewezen dat dat mogelijk is’, zegt woordvoerder Fabrice Gansbeke. ‘Kijk maar naar het parcours dat Scarlet heeft afgelegd, met zijn ­autonome koers en positionering in de markt.’

Scarlet is het budgetmerk van Proximus dat een basisaanbod van internet, tv en telefonie aanbiedt tegen scherpe prijzen. Het voert een prijs- en marketingpolitiek die losstaat van het moederschip. Zo moet het Mobile Vikings dus ook vergaan, beweert Proximus althans.

Critici vragen zich af of dat Scarlet-model voor de concurrentie wel iets voorstelt. ‘Scarlet wordt alleen gebruikt om even het gaspedaal in te drukken wanneer onderaan in de markt plots concurrentie komt’, zegt een bevoorrechte waarnemer. ‘Wanneer die concurrentie er de brui aan geeft, wordt dat gaspedaal alweer gelost. Het is niet bepaald zo dat Proximus ons plat bombardeert met reclame voor Scarlet.’

Proximus hoopt de operatie in 2021 af te ronden. Mobile Vikings-klanten, die nu nog het netwerk van Orange Belgium gebruiken, zullen als de deal doorgaat geleidelijk aan naar het Proximus­netwerk worden gemigreerd.

LEMMENS, K. Overname Mobile Vikings door Proximus is ‘knauw voor concurrentie’. De Standaard, 15 december 2020, 24.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo