Het aantal bedrijfswagens is de afgelopen vijf jaar met 16 procent toegenomen. Volgens het adviesbureau Hay Group reden er vorig jaar in ons land 650.000 bedrijfwagens rond. Nog opvallend is dat 50 procent van de hoogopgeleide beginners een bedrijfswagen aangeboden krijgt. In de ons omringende landen is dat maar 16 procent.
Auto’s zijn voor bedrijven een belangrijk lokmiddel om personeel te werven. ‘Aan de zowat 60 jongeren die elk jaar bij ons aan de slag gaan, geven we meteen een firmawagen’, zegt Marc De Keersmaecker, algemeen directeur van het IT-bedrijf Real Dolmen. Ook Cegeka geeft bijna iedereen een bedrijfswagen, zegt CFO Stephan Daems. ‘Als we jong talent willen aantrekken, moet dat. Al onze concurrenten doen het. Bovendien zijn mensen in onze sector vaak op de baan.’
Toch liggen bedrijfswagens onder vuur. Critici voeren aan dat ze extra files veroorzaken en het milieu belasten. Maar het lijkt er niet op dat de regering deze legislatuur iets zal veranderen aan het systeem van bedrijfswagens. ‘Morrelen aan de bedrijfswagens? Die deur is echt gesloten’, zei N-VA-voorzitter Bart De Wever eind vorig jaar nog.
Veel bedrijven willen niet af van het systeem omdat bedrijfswagens fiscaal voordelig zijn. Er worden aanzienlijk minder belastingen en socialezekerheidsbijdragen op geheven dan op brutoloon.
Voor een werknemer die liever geen bedrijfswagen heeft, zijn er vaak weinig alternatieven. ‘Maaltijdcheques en een groepsverzekering kunnen niet individueel worden aangeboden’, zegt Frank Van Gool, algemeen directeur van de Belgische Federatie van Voertuigenverhuurders Renta.
‘Extra vakantiedagen zijn een optie, maar dat ligt gevoelig op de werkvloer’, zegt een loonexpert. Hij stelt wel vast dat steeds meer werkgevers te vinden zijn voor een flexibeler verloningssysteem. ‘Daarin kan een auto worden vervangen door een combinatie van vakantie, groepsverzekering, een fiets en elektronica.’