mens en samenleving logo

Code scannen met je smartphone, pincode ingeven en klaar

In België kun je her en der mo­biel be­ta­len. Wij gin­gen het tes­ten bij Del­hai­ze en Col­ruyt . Del­hai­ze heeft een test in één win­kel, bij Col­ruyt kan je over­al mo­biel be­ta­len.

‘En nu?’, vra­gen we aan de job­stu­dent ach­ter de kassa van de Col­ruytwin­kel in Mo­len­beek. ‘Ge­woon die code daar scan­nen met uw smartpho­ne’, ant­woordt ze. Ze wijst naar een QR-co­de op een stic­ker, die ons niet was op­ge­val­len. We hou­den er onze smartpho­ne voor. Die re­gi­streert met­een de code via de app SEQR met zijn ca­me­ra. Daar­na ver­schijnt er en­ke­le se­con­den een wacht­scherm, waar­na we onze pin­co­de moe­ten in­voe­ren. Dan moe­ten we nog en­ke­le se­con­den wach­ten en horen we een biep­ge­luid, ter­wijl het gsm-toe­stel trilt. Uit de prin­ter rolt de re­ke­ning. De trans­ac­tie is in en­ke­le se­con­den ge­piept.

‘Nog veel ple­zier met uw smartpho­ne’, glim­lacht de job­stu­den­te als we weg­gaan. Nog nooit had een klant haar ge­vraagd om met zijn smartpho­ne te be­ta­len in de twee dagen per week dat ze er werkt. Het sys­teem is dan ook nog maar sinds vo­ri­ge maand ac­tief in alle win­kels van Col­ruyt Group. In elke win­kel wor­den vol­gens Col­ruyt da­ge­lijks zo’n tien trans­ac­ties ge­daan en het aan­tal groeit ge­staag. Twee col­le­ga’s van de job­stu­den­te zeg­gen dat ze elk al één klant gehad heb­ben die mo­biel wou be­ta­len.

Ook de kas­sa­me­de­werk­ster van de na­bij­ge­le­gen Del­hai­ze kijkt wat ver­baasd als we vra­gen of we onze zak pick­le­schips met onze smartpho­ne mogen be­ta­len. An­ders dan haar col­le­ga bij Col­ruyt wijst ze ons niet op een stic­ker met daar­op een QR-co­de, maar naar de klas­sie­ke Ban­con­tact-ter­mi­nal. Die is uit­ge­rust met een scherm­pje, waar­op een QR-co­de ver­schijnt.

Op­nieuw moe­ten we de QR-co­de scan­nen met de ca­me­ra van onze smartpho­ne. Maar in te­gen­stel­ling tot bij Col­ruyt moe­ten we niet de app SEQR ge­brui­ken, maar de app van Ban­con­tact. De han­de­lin­gen die we moe­ten uit­voe­ren, zijn de­zelf­de als bij SEQR.

Ook bij Del­hai­ze is de trans­ac­tie in en­ke­le se­con­den af­ge­rond. Voor­lo­pig kan je al­leen nog maar in de win­kel in Mo­len­beek mo­biel be­ta­len. ‘Maar op korte ter­mijn wil­len we het sys­teem uit­rol­len naar meer win­kels’, zegt Del­hai­ze-woord­voer­der Roel De­kel­ver. Hij wil geen cij­fers geven over hoe­veel men­sen het sys­teem ge­brui­ken.

Draad­loos be­ta­len is niet snel­ler of tra­ger dan be­ta­len met cash of een bank­kaart. Om de zaak niet te ver­tra­gen is het wel raad­zaam voor je wordt be­diend je smartpho­ne te ver­bin­den met het in­ter­net. Bij ons lukte het via het 4G-net­werk, maar voor bij wie dat niet lukt, voor­zien Col­ruyt en Del­hai­ze in een wi­fi­ver­bin­ding.

CARDINAELS, J. Code scannen met je smartphone, pincode ingeven en klaar. De Tijd, 2015-06-11, 19.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers