Sunweb valt burcht Jetair-Thomas Cook aan

De Ne­der­land­se on­li­ne tour­ope­ra­tor Sun­dio lan­ceert op de Bel­gi­sche va­kan­tie­markt een of­fen­sief tegen het bas­ti­on Jetair-Tho­mas Cook. Op­rich­ter en ei­ge­naar Joost Ro­meijn beet tot nu zijn tan­den stuk op dit duo­po­lie.

Self­ma­de man Joost Ro­meijn windt er geen doek­jes om. ‘We zijn geen ni­chespe­ler, we heb­ben dus vol­doen­de vo­lu­me nodig om te kun­nen op­bok­sen tegen grote jon­gens als Jetair en Tho­mas Cook. Ik heb het dan over 100 000 à 150 000 klan­ten voor de zo­mer­vlieg­va­kan­ties.’ Die had Sun­dio België vorig jaar niet, geeft de 48-ja­ri­ge Ne­der­lan­der toe. Van 2007 tot 2011 kon de Bel­gi­sche doch­ter van Sun­dio, be­kend van Sun­web en Ski­kot, haar klan­ten­be­stand ver­tien­vou­di­gen tot 80.000, in­clu­sief ski­va­kan­ties. Maar door de eco­no­mi­sche cri­sis en de felle con­cur­ren­tie in de sec­tor begon de motor toen te sput­te­ren.

Bo­ven­dien heeft Ro­meijn tot van­daag geen cent ver­diend aan zijn Bel­gi­sche ac­ti­vi­tei­ten, in­te­gen­deel. De voor­bije jaren werd het ka­pi­taal met meer dan 6 mil­joen ver­hoogd om ge­cu­mu­leer­de ver­lie­zen aan te zui­ve­ren. Al kan dat ook het ge­volg ge­weest zijn van het ver­schui­ven van in­kom­sten en ac­ti­va tus­sen de be­drij­ven in Ne­der­land, Frank­rijk, België en Zwit­ser­land. Sinds 2013 zit­ten alle tour­ope­ra­ting­ac­ti­vi­tei­ten bij Sun­dio Group In­ter­na­ti­o­nal GmbH en fun­geert de Bel­gi­sche doch­ter als een ver­koop- en mar­ke­ting­kan­toor.

‘U zal me niet horen zeg­gen dat ik Jetair en Tho­mas Cook wil aan­val­len. Maar die twee nemen wel na­ge­noeg de hele markt – 2,4 mil­joen pak­ket­rei­zen vol­gens de be­roeps­fe­de­ra­tie ABTO – voor hun re­ke­ning. Als we gro­ter wil­len wor­den, moe­ten we dus markt­aan­deel van hen af­snoe­pen, want de glo­ba­le markt groeit niet of nau­we­lijks. Die twee ver­die­nen goed geld omdat ze ruime mar­ges nemen, wij kun­nen goed­ko­per wer­ken, omdat wij enkel on­li­ne ver­ko­pen en dus geen dure tus­sen­scha­kels (lees: reis­kan­to­ren) heb­ben.’

Maar dat ver­haal van Sun­web is niet nieuw. Waar­om zou het dit keer dan wel luk­ken? ‘Door de scherp­ste prijs aan te bie­den’, zegt Ro­meijn strijd­vaar­dig. ‘Bo­ven­dien was onze aan­pak te soft, we gaan nu agres­sie­ver de markt op.’ Dus toch een aan­val.

‘In ski­va­kan­ties heb­ben we een mooie po­si­tie uit­ge­bouwd, maar de zomer bracht tot nu niet wat ver­wacht had­den. We werk­ten in België met te be­perk­te mar­ke­ting­bud­get­ten en we waren ook te voor­zich­tig in ons vlieg- en ho­tel­aan­bod.’ Sun­dio is erg te­rug­hou­dend in het huren van vol­le­di­ge vlieg­tui­gen voor een vol­le­dig sei­zoen. Dat ver­an­dert nu. ‘Deze zomer ba­seert Onur Air voor onze re­ke­ning een toe­stel op Brus­sels Air­port, dat elke dag klan­ten naar Turk­se be­stem­min­gen zal bren­gen.’

Dé grote door­braak moet er komen in Egyp­te, waar Sun­dio vanaf no­vem­ber in ex­clu­si­vi­teit acht van de twaalf ho­tels van The Three Cor­ners gaat aan­bie­den. Sun­dio/Sun­web heeft daar­mee on­ge­twij­feld een extra troef in han­den op de be­stem­ming Rode Zee. Twin­tig jaar lang was Tho­mas Cook/Nec­ker­mann de uit­ver­ko­ren part­ner van de West-Vlaam­se groep. Vol­gens Sun­web lo­geert een op de vijf Bel­gen die een pak­ket­reis naar Egyp­te boe­ken in een hotel van de fa­mi­lie Lam­brecht.

Voor het ver­voe­ren van die pas­sa­giers naar de Rode Zee on­der­han­delt Sun­dio nog met drie lucht­vaart­maat­schap­pij­en. Het is de be­doe­ling drie tot vier keer per week van Za­ven­tem naar Egyp­te te vlie­gen. Ter ver­ge­lij­king: markt­lei­der op Egyp­te Tho­mas Cook vliegt vol­gen­de win­ter zeven keer per week naar Hurg­ha­da, Marsa Alam en Sharm el Sheikh.

In een in­ter­view vorig na­jaar in de Ne­der­land­se vak­pers gaf Ro­meijn al toe dat de Bel­gi­sche markt ‘las­tig’ is, pre­cies door die do­mi­nan­te po­si­tie van Jetair en Tho­mas Cook. Zulke fei­te­lij­ke mo­no­po­lies in de pak­ket­rei­zen vind je niet in Ne­der­land, Duits­land of Frank­rijk. Ro­meijn ver­wacht dan ook niet dat hij zijn doel­stel­ling van min­stens 100.000 klan­ten over de zomer dit jaar al zal halen. Wan­neer dan wel is on­dui­de­lijk.

‘Maar in Ne­der­land wordt er al veel meer di­rect on­li­ne ge­boekt, dus heb­ben we in België nog een groei­mar­ge.’ Al heb­ben de twee grote in ons land na­tuur­lijk ook niet stil­ge­ze­ten. Bo­ven­dien moet Sun­dio niet al­leen tegen die tour­ope­ra­tors op­bok­sen. Aan de on­li­ne­kant zet­ten de booking.​com’s en ryanair.​com’s de win­kel van Ro­meijn ook onder druk.

En­ke­le jaren ge­le­den werd Ro­meijn op­nieuw vol­le­dig ei­ge­naar van Sun­dio toen hij de pri­va­te-equi­ty­groep Al­pin­vest en Ras­ker Tra­vel Hol­ding uit­kocht. ‘Daar heb ik geen spijt van. Ik heb van­daag een groep die 600 mil­joen euro omzet draait en ren­da­bel is.’ Hij sluit niet uit dat er later weer an­de­re aan­deel­hou­ders bij­ko­men, ‘maar extra ka­pi­taal heb ik op dit ogen­blik niet nodig’.

Zoals het een on­li­ne or­ga­ni­sa­tie be­taamt, is het aan­tal werk­ne­mers tot een mi­ni­mum be­perkt: min­der dan 200 in de hele groep, van wie een 15-tal voor de Bel­gi­sche ac­ti­vi­tei­ten. In de in­ter­na­ti­o­na­le struc­tuur zit­ten ook en­ke­le Bel­gen. De be­kend­ste is com­mer­ci­eel di­rec­teur Gerd De Ca­lu­we, die tot mid­den 2013 CEO was van Tho­mas Cook België.

MEEUSSEN, G. Sunweb valt burcht Jetair-Thomas Cook aan. De Tijd, 2015-02-05, 17.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo