Consument bespaart op alles, behalve op smartphones

Terwijl de verkoop van elektro-(nica) in 2014 maar 1,50 % steeg, gingen smartphones er ruim 15 procent op vooruit. ‘Die trend is sterker dan verwacht’, zegt marktonderzoeker GfK.

Zowat 5,7 miljard euro of een kleine 520 euro per Belg, zoveel werd vorig jaar in ons land besteed aan wat GfK omschrijft als ‘technische goederen’. Daarmee wordt op klein en groot elektro, computers, mobiele telefoons en fototoestellen gedoeld.

De toename van 1,40 % op jaarbasis volgt na een krimp van 2,00 % in 2013. Maar de groei is zeer ongelijk verdeeld. De omzet uit consumentenelektronica daalde met 4,60 %, ondanks de toegenomen verkoop van televisies rond het WK voetbal. In het vierde kwartaal was daar zelfs een daling met 7,40 %. Ook de verkoop van office equipment – voornamelijk printers en toebehoren – ging zowat 4,00 % achteruit.

De grote slokop in het consumentenbudget blijft de categorie telecommunicatie – lees: smartphones. Nog spectaculairder dan de jaargroei van 15,30 % was de omzetklim van 41,10 % in het vierde kwartaal. Die groei mag nagenoeg helemaal op het conto geschreven worden van één product: de iPhone 6 van Apple, die eind september op de markt kwam.

Volgens GfK-consultant Alain Brys was de sterke smartphoneverkoop mede te danken aan acties van operatoren die een ‘gratis’ toestel geven bij een abonnement. ‘Wij tellen die gesubsidieerde toestellen mee voor de volledige winkelprijs.’ Brys is verrast dat de groei van de smartphoneverkoop zo sterk blijft, nadat in de voorgaande drie jaren al percentages van 15,00 % en meer werden opgetekend. Hij schat dat 70,00 % à 75,00 % van de Belgen al een smartphone heeft, maar vaak wordt zo’n toestel na één à twee jaar vervangen door een nieuwer model. De verkoop van gewone gsm’s lijkt een aflopend verhaal: de omzetgroei kelderde 26,00 % in 2014, en met 36,00 % in december.

De tablet slaagt er niet in nog verder te groeien. Op jaarbasis daalde de omzet uit de tabletverkoop met 5,80 %, in december was er zelfs een daling van 23,70 %. De tabletmarkt blijkt veel meer onderhevig aan prijserosie: de gemiddelde verkoopprijs bedroeg dit jaar nog 278 euro, tegenover 306 euro een jaar geleden en zelfs 400 euro in 2012. ‘De tabletmarkt wordt stilaan een vervangingsmarkt, maar dan één met langere cycli dan bij smartphones’, zegt Brys.

Een subcategorie die het wel goed doet, is die van de hybride computers: notebooks waarvan je het scherm apart kunt gebruiken als tablet. Die categorie is niet groot, maar tekende wel een jaargroei op van 114 procent, onder meer dankzij het succes van de Surface 3 van Microsoft. Toch blijft dit eerder een zakelijk product, vooral gezien het prijskaartje van gemiddeld 655 euro, besluit Brys.

DE PRETER, W. Consument bespaart op alles, behalve op smartphones. De Tijd, 2015-02-03, 17.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo