Na BNP Paribas Fortis lanceert nu ook de Amerikaans-Nederlandse betalingsverwerker EMS alternatieve betaalterminals voor Bancontact/Mister Cash, die de hegemonie van dominante speler Worldline moeten doorbreken. De nieuwe uitdager mikt op 10 procent van de markt.
Bancontact/Mister Cash (BC/MC) is veruit het populairste betaalmiddel van de Belg. De verwerking van de ruim 1 miljard transacties per jaar was tot voor kort het voorrecht van Worldline (ex-Banksys), dat een feitelijk monopolie had. Die alleenheerschappij wekte vaak ergernis bij handelaars. Worldline kreeg de voorbije jaren van middenstandsorganisaties meermaals kritiek op zijn prijzenbeleid, wat leidde tot harde onderhandelingen over tariefdalingen. Nadat het Worldline-netwerk vorig jaar in panne was gevallen op 23 december, een topdag voor kerstaankopen, weerklonk de roep naar een tweede systeem als reserve.
Het betaaldienstenbedrijf EMS (European Merchant Services) speelt op die vraag in en lanceert eigen betaalterminals voor Bancontact/Mister Cash op de Belgische markt. Zijn aanbod wordt voor het eerst voorgesteld op Horeca Expo in Gent, de vakbeurs die zondag begint. EMS is een joint venture van het Amerikaanse First Data en het Nederlandse ICS. Het bedrijf was al actief in België met kredietkaartcontracten, maar gaat nu voluit de concurrentiestrijd aan met marktleider Worldline.
Drievoudig aanbod
‘We zijn het enige bedrijf naast Worldline dat eigen terminals, een Bancontact/Mister Cash-licentie én kredietkaartcontracten kan aanbieden aan de handelaars. Dat drievoudige aanbod maakt van ons een volwaardige concurrent’, zegt Marc Dumortier, de Belgische CEO van EMS. Hij mikt tegen eind 2017 op 30.000 geïnstalleerde terminals en 100 miljoen BC/MC-transacties per jaar. Dat zou neerkomen op een marktaandeel van zowat 10 procent, die van Worldline afgesnoept moet worden. EMS richt zich in eerste fase op de kleinere handelaars – vandaar de lancering op de horecabeurs – ‘met een voordelig prijzenpakket en meer flexibiliteit’.
De lancering is de tweede aanval op de Worldline-hegemonie in evenveel maanden. Eerder pakt BNP Paribas Fortis met het Zwitserse Six Payment Services uit met alternatieve betaalterminals voor Bancontact/Mister Cash. Net als die tandem hoopt EMS ook de kleine handelaars te strikken die elektronisch betalen bij Worldline vandaag te duur vinden en daarom alleen cash aanvaarden. De grote winkelketens zijn voor beide challengers geen prioriteit. Omwille van hun grote volumes krijgen zij grote kortingen van Worldline. Dat is voor de uitdagers nog te hoog gegrepen. ‘We mikken vooral op het zelfstandige middensegment en de kleinhandels’, zegt Dumortier.
EMS en Six zijn naast Worldline licentiehouder van het betaalschema Bancontact/ Mister Cash. Dat zij zich op België richten, heeft te maken met de Europese standaardisering. Sinds eind 2013 is de chiptechnologie van BC/MC aangepast aan de Europese SEPA-regels (Single European Payment Area). Die aanpassingen maken het voor buitenlandse spelers technisch mogelijk om ook op de Belgische markt te komen. EMS vergelijkt het met de vrijmaking van de energiesector. Dumortier zwaait met een eigen enquête bij 500 Belgische handelaars. Daaruit moet blijken dat een meerderheid gelooft dat het doorbreken van het Worldline-monopolie leidt tot lagere prijzen en een betere dienstverlening.
Hoewel op de courante bankkaart in België ook de Europese functie Maestro geïnstalleerd is, blijft BC/MC veruit het belangrijkste betaalschema in ons land. Daarmee is ons land een uitzondering in het internationale betaallandschap. Nederland is volledig overgeschakeld op de Europese betaalschema’s Maestro (van MasterCard) en V-Pay (van Visa). Met een aanbod komen zonder BC/MC was voor EMS geen optie. ‘Bancontact/Mister Cash is here to stay’, zegt Dumortier.
De klant aan de kassa zal van de concurrentiestrijd weinig merken. De toestellen die de nieuwe spelers in de markt zetten zijn moderne versies van de huidige grijze of zwarte bakjes.