mens en samenleving logo

La Lorraine wil 40 miljoen ophalen

La Lor­rai­ne, de bak­ke­rij­groep van de fa­mi­lie Van­her­pe, wil met een obli­ga­ti­euit­gif­te min­stens 40 mil­joen euro op­ha­len. Het geld gaat naar een mix van schuld­fi­nan­cie­ring en in­ves­te­rin­gen in zowel or­ga­ni­sche groei als over­na­mes.

CEO Guido Vanherpe noemt zijn bakkerijgroep graag een ‘grote warme bakker’.
Met de obli­ga­tie, die wordt uit­ge­ge­ven op 23 de­cem­ber en loopt tot eind 2020, wil La Lor­rai­ne tus­sen 40 mil­joen en 75 mil­joen euro op­ha­len. De be­leg­ger kan re­ke­nen op een vaste bru­to­ren­te van 4 pro­cent per jaar. De in­te­ken­pe­ri­o­de start op 6 de­cem­ber en ein­digt op 13 de­cem­ber. De be­ge­lei­den­de ban­ken zijn BNP Pa­ri­bas For­tis, ING en KBC Bank.

Be­hal­ve voor de af­bouw en de her­fi­nan­cie­ring van een lo­pend kre­diet moet het geld die­nen voor ver­de­re groei. Voor­al de ves­ti­gin­gen in Cen­traal-Eu­ro­pa, de twee­de thuis­markt waar de Oost-Vlaam­se fa­mi­li­a­le bak­ke­rij­groep elk jaar nog met meer dan 10 pro­cent groeit, snakt naar extra in­ves­te­rin­gen. Van­daag heeft het be­drijf daar drie fa­brie­ken – in Tsje­chië, Polen en Roe­me­nië. Er wor­den voor­al diep­vries­pro­duc­ten ge­maakt, met een le­ve­rings­ra­di­us van 1.000 ki­lo­me­ter. Ook met de brood­jes­ke­ten Panos heeft de groep een 25-tal ves­ti­gin­gen in Polen, Tsje­chië, Slo­vakije en Hon­ga­rije. Daar moe­ten er vol­gend jaar nog eens tien bij­ko­men. De Cen­traal-Eu­ro­pe­se markt is goed voor een derde van de 513 mil­joen euro omzet.

La Lor­rai­ne heeft de ster­ke groei in Oost-Eu­ro­pa al­tijd ver­klaard van­uit de groei­en­de mid­den­klas­se, die is op­ge­groeid met het stan­daard­brood uit het Sov­jet-tijd­perk en de voor­bije tien jaar de Bel­gi­sche brood­va­ri­a­ties met open armen ont­haalt.

In België is de ‘grote warme bak­ker’ zoals de fa­mi­li­a­le CEO Guido Van­her­pe het be­drijf graag noemt, markt­lei­der in dag­vers brood. Elke dag voor­zien de vijf re­gi­o­na­le bak­ke­rij­en 1.500 su­per­mark­ten van dag­vers brood en pa­tis­se­rie. Vorig jaar werd La Lor­rai­ne ‘On­der­ne­ming van het Jaar’.

MICHIELSEN, T. La Lorraine wil 40 miljoen ophalen. De Tijd, 2013-12-03, 18.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers