mens en samenleving logo

Dashboard moet aanvoelen als huid

Voor 364 mil­joen euro aan dash­boards voor BMW, Mer­ce­des en Por­sche. Met die op­ste­ker keert Rec­ti­cel het tij in zijn au­to­di­vi­sie. ‘Hoe het in­te­ri­eur aan­voelt, is be­lang­rij­ker dan het mo­tor­ge­luid.’

Slechts en­ke­le mi­nu­ten duurt het voor de robot in de af­ge­slo­ten ca­bi­ne voor ons een nieuw dash­board heeft ge­spo­ten – zwar­te smur­rie po­ly­ure­thaan op een mal. Wan­neer het is uit­ge­hard, haalt de ope­ra­tor het als een groot vel van de mal. Hij over­han­digt het aan Bart Wal­lae­ys, hoofd on­der­zoek & ont­wik­ke­ling van Rec­ti­cel. Dit wordt vanaf maart 2017 de huid van het dash­board van de BMW 5. Op de geur na is het vel nau­we­lijks te on­der­schei­den van een echt stuk leder. ‘Die kwa­li­teit en de look and feel is één reden waar­om BMW, Por­sche, Mer­ce­des en Volks­wa­gen heb­ben ge­ko­zen voor ons pro­duct’, zegt Wal­lae­ys fier. ‘Dit ma­te­ri­aal is veel flexi­be­ler naar mo­ge­lij­ke vor­men, tex­tu­ren en kleu­ren, zodat het kan aan­ge­past wor­den aan de smaak van de con­su­ment. Wie van­daag een BMW koopt, opent niet meer eerst, zoals tien jaar ge­le­den, de mo­tor­kap om naar het ge­luid van de motor te luis­te­ren. Nee, ze gaan in de auto zit­ten en voe­len aan het in­te­ri­eur.’

Maar het nieu­we ma­te­ri­aal, waar­mee het be­drijf de nieu­we con­trac­ten aan el­kaar rijgt, blinkt voor­al uit in eco­lo­gie. Het is 30 % lich­ter dan de vo­ri­ge dash­board­be­kle­ding. Dat scheelt een lut­te­le 600 gram op een vol­le­dig dash­board, maar zeker voor de pre­mi­um­auto­mer­ken past het bin­nen een con­ti­nu stre­ven om hun vaak zwaar ge­mo­to­ri­seer­de wa­gens eco­lo­gi­scher te maken. ‘Dat we nu ook Por­sche heb­ben bin­nen­ge­haald, een vol­le­dig nieu­we klant, is een extra op­ste­ker’, zegt hr- en com­mu­ni­ca­tie­di­rec­teur Jan De Moor.

Jaren is eraan ge­werkt, hier in het In­ter­na­ti­o­nal Re­search Cen­ter, waar Rec­ti­cel nieu­we ma­te­ri­a­len ont­wik­kelt voor de vier di­vi­sies van de groep: voor meu­be­len en ma­tras­sen, ze­tels en in­te­ri­eur­be­kle­ding voor auto’s, en voor iso­la­tie voor de bouw. Aan de over­kant van de straat ligt de fa­briek die in 2009 de deu­ren moest slui­ten als ge­volg van de cri­sis, voor­al omdat het con­tract van dash­boards voor de Mer­ce­des C-klas­se naar een Duit­se con­cur­rent ging.

‘De cri­sis heeft ons in 2008 en 2009 mee­ge­sleurd’, zegt De Moor. ‘Vijf van de elf fa­brie­ken van de au­to-in­te­ri­eur­di­vi­sie heb­ben we moe­ten slui­ten – twee in Duits­land, twee in de VS, en één hier in Wet­te­ren. Voor­al in de di­vi­sies ma­tras­sen en meu­be­len, goe­de­ren die je als con­su­ment ge­rust een jaar­tje lan­ger kan ge­brui­ken, heb­ben we klap­pen ge­kre­gen. De di­vi­sie iso­la­tie is dank­zij het te­rug­ver­dien­ef­fect al­tijd blij­ven groei­en.’

De zwar­te sneeuw blijkt ook uit de evo­lu­tie van het aan­deel de voor­bije zes jaar. In maart 2009 zakte het aan­deel Rec­ti­cel weg tot het ab­so­lu­te diep­te­punt van 1,96 euro, ter­wijl het medio 2007 nog op zijn top van 11,46 euro stond. De Moor: ‘Daar­om zijn we ook zo blij met dit nieuws. Por­sche is met zijn Ma­can-mo­del een nieu­we klant. En de BMW 5 heb­ben we kun­nen te­rug­win­nen.’

Ook de be­leg­ger kan het ap­pre­ciëren. Na het nieuws van van­daag ging het aan­deel vlot 9,7 % hoger, van € 4,94 naar € 5,42.

Ook al is het suc­ces re­la­tief, daar is De Moor eer­lijk in. Voor Rec­ti­cel zijn de nieu­we con­trac­ten ter waar­de van 364 mil­joen euro (zie hier­naast) voor­al be­lang­rijk om de be­staan­de te­werk­stel­ling van 800 men­sen in de di­vi­sie te be­hou­den. ‘An­ders had­den we waar­schijn­lijk ver­der moe­ten af­bou­wen’.

Onder de loep

We stap­pen ver­der door het on­der­zoeks­cen­trum en pas­se­ren bij een dame die de test­pro­duc­ten let­ter­lijk onder de loep neemt, en con­tro­leert op glans en kleur. ‘De toe­ge­la­ten af­wij­king voor luxe­mer­ken is heel mi­niem, zegt ze. Mer­ce­des en BMW zijn daar het strengst op.’ Audi is het derde Duit­se merk dat nog in het rij­tje ont­breekt, niet? ‘Daar wordt aan ge­werkt’, zegt De Moor. ‘Wan­neer je al en­ke­le top­pers onder con­tract hebt, moet het luk­ken om ook de an­de­re te over­tui­gen.’

In het splin­ter­nieu­we labo van het cen­trum zien we een la­bo­ran­te aan het werk. ‘We doen hier voort­du­rend on­der­zoek, op vraag van klan­ten, maar ook fun­da­men­teel. Zo werd hier in 1994 de di­vi­sie au­toin­te­ri­eurs ge­bo­ren. Twin­tig jaar later pluk­ken we daar nog de vruch­ten van. Het toont hoe be­lang­rijk het is om ook als beurs­ge­no­teerd be­drijf ri­si­co’s te blij­ven nemen, en te blij­ven in­ves­te­ren in lan­ge­ter­mijn­on­der­zoek. En ook dat er in België nog al­tijd plaats voor echte in­no­va­tie in de tra­di­ti­o­ne­le maak­in­du­strie als de au­to­mo­biel.’

MICHIELSEN, T. Dashboard moet aanvoelen als huid. De Tijd, 2013-12-03, 17
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers