mens en samenleving logo

Hommeles tussen VS en China

De Ame­ri­kaan­se pre­si­dent Barack Obama stapt van­daag naar de We­reld­han­dels­or­ga­ni­sa­tie tegen China. Hij be­schul­digt het land van on­eer­lij­ke sub­si­diëring van de uit­voer van au­to-on­der­de­len. Dat heeft een ver­ant­woor­de­lij­ke van het Witte Huis be­kend­ge­maakt. China re­a­geer­de bij de­zelf­de We­reld­han­dels­or­ga­ni­sa­tie met een klacht tegen de VS, om zijn uit­voer van onder meer pa­pier en staal te vrij­wa­ren.

Obama zal de stap­pen tegen China van­daag in Ohio aan­kon­di­gen. Het is één van de sta­ten waar het een nek-aan-nek­ra­ce wordt in de race om het Witte Huis in no­vem­ber. Ohio her­bergt bo­ven­dien fa­brie­ken van de Ame­ri­kaan­se au­to­pro­du­cen­ten Ge­ne­ral Mo­tors en Ford. De au­to­in­du­strie neemt ruim 12 pro­cent van de to­ta­le werk­ge­le­gen­heid voor haar re­ke­ning.

Vol­gens de VS heeft China tus­sen 2009 en 2011 zijn au­to­in­du­strie 1 mil­jard dol­lar aan il­le­ga­le sub­si­dies toe­ge­kend. Daar­van pro­fi­teer­de 60 pro­cent van de Chi­ne­se uit­voer van au­to-on­der­de­len, aldus de me­de­wer­ker van het Witte Huis.

De aan­kon­di­ging van Obama dient deels om zijn re­pu­bli­kein­se te­gen­stan­der bij de pre­si­dents­ver­kie­zin­gen, Mitt Rom­ney, van ant­woord te die­nen. Rom­ney stelt dat de pre­si­dent zich te­rug­hou­dend op­stelt te­gen­over Pe­king. En dat Obama aan de basis ligt van ver­lies van jobs in de Ame­ri­kaan­se in­du­strie ten voor­de­le van de Chi­ne­se in­du­strie.

In een re­ac­tie stel­de Obama’s cam­pag­ne­team dat Bain Ca­pi­tal, het pri­va­te-equi­ty­be­drijf dat Rom­ney mee hielp op­rich­ten, in­ves­teert in be­drij­ven die zich spe­ci­a­li­se­ren in het outsour­cen van jobs naar an­de­re lan­den, waar­on­der China. En dat Rom­ney via Bain Ca­pi­tal in­ves­teer­de in China. ‘Rom­ney is nooit op­ge­ko­men tegen China. Het enige wat hij deed, was onze jobs naar daar ver­hui­zen.’

Liu Li-Gang, een eco­noom van Au­stra­lia & New Ze­a­land Ban­king Group, ziet Obama’s de­mar­che voor­al als ver­kie­zings­re­to­riek. ‘Na de ver­kie­zin­gen zal de toon waar­schijn­lijk af­zwak­ken, aan­ge­zien de con­cur­ren­tie­kracht van de Ame­ri­kaan­se au­to­in­du­strie zou lij­den onder de sanc­ties die zou­den wor­den op­ge­legd aan de in­voer van re­la­tief goed­ko­pe Chi­ne­se au­to-on­der­de­len.

De ad­mi­ni­stra­tie van Obama on­der­nam begin juli al actie tegen de ‘on­eer­lij­ke’ dou­a­ne­ta­rie­ven die China op­legt op 3,3 mil­jard dol­lar aan Ame­ri­kaan­se au­to-ex­port. Die aan­kon­di­ging werd ge­daan op de dag dat Obama aan een bus tour door Ohio en Pen­n­syl­vania begon.

Re­ac­tie

China re­a­geer­de maan­dag met een klacht tegen de VS bij … de We­reld­han­dels­or­ga­ni­sa­tie. Tegen de Ame­ri­kaan­se an­ti-sub­si­diërings- en -dum­ping­maat­re­ge­len tegen de Chi­ne­se uit­voer van pa­pier, staal, ban­den, mag­ne­ten, che­mi­sche pro­duc­ten, keu­ken­ap­pa­ra­tuur, hou­ten vloe­ren en wind­to­rens.

De klacht zet een pro­ce­du­re in wer­king waar­bij de VS en China ten min­ste twee maan­den moe­ten on­der­han­de­len om het pro­bleem op te los­sen. Als dat niet lukt, kan China de We­reld­han­dels­or­ga­ni­sa­tie vra­gen de knoop door te hak­ken.

Bron: De Tijd

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers