Het Belgische modemerk HNST – dat de ‘properste jeans ter wereld’ maakt – haalt 1 miljoen euro vers kapitaal op bij onder meer Anne Chapelle, Wouter Torfs en Bart Claes.
thema '12 Verantwoord ondernemen en consumeren'
‘Dit klinkt als het rauwste Chinese kapitalisme’
Het Chinese Shein verovert met ultrafast fashion de wereld, en dat roept vragen op
In een recordtijd steekt Shein de grootste kledingketens voorbij, door duizenden Chinese fabriekjes te verbinden met de TikTok-generaties in het Westen. Hoe werkt deze ultrafast fashion? En tegen welke kostprijs? ‘Ik kreeg meteen reacties van volgers die wezen op kinderarbeid.’
“De slaaf in onze kleerkast”: Kledingapp Shein beschuldigd van uitbuiting
Shein -spreek uit als ‘She-in’- is hyperpopulair bij tieners, twintigers én dertigers, de TikTokgeneratie van dit moment. Op TikTok heeft Shein dan ook maar liefst wereldwijd 41 miljoen volgers. In België staat de app op nummer 5 in de lijst van de meest gedownloade retailapplicaties. Het is de meest bezochte modewebsite ter wereld. Fysieke winkels zijn er niet, alles gebeurt online.
Zie ginds komt de Sint met een step gemaakt uit visnetten
De eindejaarsperiode komt eraan en dus vallen er weer speelgoedfolders in de bus die de Sint en Kerstman kunnen inspireren. Experts zien meer duurzame, inclusieve en educatieve producten verkocht worden, maar spelen kinderen daar ook mee?
Colruyt vraagt milieu-impact op bij merkfabrikanten
Steeds meer supermarkten brengen de impact van hun producten op het milieu in kaart. In België wordt het voorbeeld van Colruyt gevolgd door Lidl en straks ook Carrefour.