Kernwoord 'verantwoord ondernemen'

Zoveel verdient Zara aan een sweater (en zoveel ontvangt de textielarbeider)

Kledingketen Zara maakt twee keer meer winst per hoodie dan alle mensen die betrokken zijn bij de productie er samen aan verdienen, zo blijkt uit onderzoek van de Zwitserse ngo Public Eye. Er is dus nog genoeg marge om de lonen van textielarbeiders op te trekken, benadrukt actiegroep Schone Kleren Campagne.

‘We verplichten klanten om duurzame voeding te kopen’

Bij Lidl krijg je de keuze niet tussen duurzaam of goedkoop. ‘De klant zou toch bijna altijd voor dat laatste kiezen.’

Hoewel de concurrentie tussen supermarkten om de goedkoopste te zijn bikkelhard is, proberen ze toch ook in te zetten op duurzaamheid. Om die inspanningen aan te moedigen riep Rikolto een award uit voor die initiatieven die het meest het verschil maken.

Aflevering 3 (slot): Lidl

Een extra stukje voor de duurzame cacaoboer

De chocolade van het Delhaize-huismerk kun je traceren tot op de boon. ‘We hopen zowel onze concurrenten als de klanten te inspireren.’

Hoewel de concurrentie tussen supermarkten om de goedkoopste te zijn bikkelhard is, proberen ze toch ook in te zetten op duurzaamheid. Om die inspanningen aan te moedigen riep Rikolto een award uit voor die initiatieven die het meest het verschil maken.

Aflevering 2: Delhaize

Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo