Een kleerkast vol gehuurde jurken

Het huren van een smoking voor een galabal is een klassieker, maar daar hebben de nieuwe verhuurformules in de mode nog weinig mee te maken. Garderobes worden steeds meer ‘permanent’ gehuurd. Ook het Belgische modemerk Essentiel waagt zich nu op de verhuurmarkt.

December 2008. De Amerikaanse zusjes Jennifer en Becky Hyman zijn dolenthousiast over het trouwfeest van een vriendin. Alleen: ­Becky vindt het wel sneu dat haar prachtige avondjurk 2.000 dollar heeft gekost. Wanneer Jennifer dat verhaal vertelt op de Harvard Business School aan haar vriendin Jenny Fleiss wordt het idee van Rent The Runway geboren. In april 2009 start het duo een pop-up op de campus zelf, zes maanden later doen ze dat online.

Wanneer The New York Times in 2010 een coverstory aan de start-up besteedt, schrijven prompt 100.000 vrouwen zich in voor de verhuurformule. Rent The Runway zet in september 2013 een aparte Plus Size-afdeling op en opent nog een jaar later een eerste ‘brick and mortar’ winkel in de Flatiron building in New York.

In maart 2016 starten ze met maandelijkse abonnementen, waardoor de bal pas echt aan het rollen gaat. Rent The Runway verhuurt items uit honderden collecties en wordt een successtory waar de hele wereld naar kijkt. Dit kan een nieuw businessmodel zijn voor een sector die zware klappen krijgt. Bovendien is het een duurzaam concept: wie huurt in plaats van koopt, zorgt ervoor dat een kledingstuk door meer mensen gedragen wordt en niet in een hoekje van de kleerkast verdwijnt.

Mottenballengeur

Op zich is het huren van kleding niks nieuws. Ook bij ons worden al lang smokings gehuurd voor een galabal of een trouwfeest, de sjofele snit en de mottenballengeur inbegrepen. Maar de huidige verhuurformules zijn heel andere koek. Bij Rent The Runway dragen sommige klanten tot 120 dagen per jaar gehuurde kleren. Dat kunnen avondjurken zijn, maar evengoed tops, shorts of een designerhandtas. Maar liefst 89,00 % van de klanten koopt amper nog nieuwe kleding en 52,00 % experimenteert meer met een eigen stijl. Volgens een rapport van consultancybureau Bain & Co moet de verhuur van kleding bij luxehuizen tegen 2030 goed zijn voor dik 10,00 % van de omzet. Bovendien is het zo dat als een item twintig keer verhuurd wordt, dat een winstmarge van meer dan 40,00 % genereert.

Het is dus niet verbazend dat ­velen op de verhuurtrein springen, soms met zeer verschillende formules. Hurr is een zogenaamd peer-to-peer platform uit Londen. Klanten kunnen zelf kleding te huur aanbieden, Hurr neemt een commissie van 15,00 %. Front Row is een chiquer voorbeeld. Het heeft een vijftigtal luxelabels in de aanbieding, die online of in een showroom in de Londense Mayfair-wijk gehuurd kunnen worden. Lena’s library uit Amsterdam verhuurt vanuit een fysieke winkel vintage en jonge designeroutfits en in België bestaat sinds 2016 Les Rebelles d’Anvers.

Opvallend is dat ook steeds meer modemerken starten met een eigen verhuurformule. Het Zweedse Filippa K. werkte Lease the look uit, het Amerikaanse Banana Republic startte met rentals voor feestkleding (Style Passport), het Amerikaanse Vince bouwde Vince Unfold uit en het eveneens Zweedse Cos (uit de H&M-stal) lanceerde in december 2019 een samenwerking met het Chinese verhuurplatform YCloset. Dat platform heeft intussen 15 miljoen geregistreerde klanten die maandelijks een bedrag storten en na de huurperiode geregeld het kledingstuk in kwestie kopen.

Uitgestelde trouwfeesten

Het voorbije jaar gooide corona wel roet in het eten bij het gros van die spelers. Zo moest Rent the Runway medewerkers ontslaan. Toch gelooft zowat iedereen dat de rental service een blijver is, zeker nu heel wat uitgestelde trouwfeesten en babyborrels in aantocht zijn. Daarom start het Belgische modemerk Essentiel vandaag een verhuurformule in samenwerking met Samsung en zijn gloednieuwe Airdresser, een mobiele dry clean machine die in de Essentiel-winkels van Antwerpen, Brussel, Gent, Leuven en Knokke zal staan.

‘Een tijdje geleden zag ik de fantastische avondjurken die bij Galeries Lafayette in Parijs te huur aangeboden werden’, zegt Inge Onsea, de vrouw achter Essentiel. ‘Toen Samsung bij ons aanklopte voor een samenwerking, dacht ik meteen aan een vertaling naar ons label. We hebben twee avondjurken in drie opvallende kleuren. Je kan die huren, maar evengoed kopen. Slaat de formule aan, dan zullen we die uitbreiden naar meer winkels én het volgende seizoen. Zo kunnen mensen eens helemaal gek doen, na maanden in joggingbroeken te hebben rondgelopen.’

WINDELS, V. Een kleerkast vol gehuurde jurken. De Standaard, 27 mei 2021, 26.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo