Nutriscore verovert Europa

Wij hebben de nutriscore al eventjes, nu volgt onder meer Nederland. Ook voedingsgigant Nestlé springt op de kar. Maar doet de nutriscore ons echt gezonder eten?

Het is zo simpel als wat: een donkergroene A op de verpakking van ontbijtgranen is een betere, want gezondere keuze dan ontbijtgranen met een gele C of een donkerrode E. De eenvoud maakt de labeling razend populair, toch zeker bij Europese beleidsmakers die hun burgers gezonder willen doen eten. Gisteren nog stelde de Nederlandse staatssecretaris Paul Blokhuis de nutriscore voor aan de bevolking. In eigen land voerde minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) dit voorjaar al regels in voor het (vrijwillig) gebruik van de nutriscore.

De club van landen met de nutriscore wordt almaar groter. Zijn intussen ook gewonnen voor het label: Duitsland, Spanje, Zwitserland en Frankrijk (waar de nutriscore ontwikkeld is). Ook de voedingsindustrie is helemaal mee. Nestlé maakte eerder deze week bekend dat de voedingsgigant in de eerste helft van 2020 al zijn producten die in Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland verkocht worden, zal voorzien van de nutriscore. Daaronder de Kitkat-wafels die de donkerrode nutriscore E krijgen.

Consumentenorganisaties zijn blij met die evolutie. Op initiatief van onder andere Test-Aankoop loopt op dit moment zelfs een Europese online petitie voor de verplichte invoering van de nutriscore in de hele EU.

Nieuwe aankoopintenties

Maar doet de nutriscore ons echt gezonder winkelen en uiteindelijk gezonder eten? Zal de nutriscore erin zal slagen om de opmars van overgewicht – intussen is meer dan de helft van de Belgen te dik – een halt toe te roepen?

Dat weten we vandaag natuurlijk nog niet. Maar een duik in de wetenschappelijke literatuur leert dat de nutriscore wel het potentieel heeft om ons voedingspatroon te verbeteren. Meerdere wetenschappelijke studies van de voorbije jaren wijzen erop dat consumenten uit alle lagen van de bevolking (ook degenen die het grootste risico lopen op een ongezond voedingspatroon) de label goed begrijpen. Concreet wordt het gemakkelijker om voedingsproducten te rangschikken volgens hun voedingswaarde.

Studies tonen verder aan dat consumenten hun aankoopintenties aanpassen richting gezondere voeding als producten gelabeld zijn met de nutriscore. Dat laatste is wel voornamelijk in experimentele settings aangetoond. Proefpersonen mochten bijvoorbeeld hun boodschappen doen in een experimentele online supermarkt. Inkopen doen in een echte winkel met reclameborden en een specifieke rangschikking van producten in de rekken (welke producten staan op ooghoogte, welke helemaal onderaan?) is een ander paar mouwen.

Nathalie De Cock, voedingsexpert van Test-Aankoop, wijst erop dat nieuwe aankoopintenties wel de eerste aanzet zijn voor effectieve gedragsverandering. ‘Supermarkten in binnen- en buitenland berichten ook over positieve effecten van de nutriscore.’

Zo meldde Delhaize eerder dit jaar dat de winkel een verschuiving naar producten met nutriscore A of B ziet als klanten er 20 procent korting op krijgen. De deelnemers van het onderzoek bleken tegelijk minder producten met een lage nutriscore van C, D of E te kopen dan voordien.

Voedingsdriehoek

Maar helemaal onomstreden is de nutriscore niet. Achter de nutriscore schuilt en rekensysteem waarvan de uitkomsten niet altijd stroken met de officiële voedingsaanbevelingen. Zo krijgt verse kaas met vijf klontjes suiker per portie de nutriscore B (lichtgroen), terwijl bepaalde gerookte vis strandt op D (oranje).

Intussen is de slechte score van sommige gezondere producten al gecorrigeerd, waaronder die van olijfolie (vroeger D, vandaag C). Daardoor sluit die beter aan bij de voedingsdriehoek. ‘Volgend jaar komt er een eerste evaluatie van de nutriscore’, zegt De Cock. ‘Dan wordt er bekeken of er aanpassingen mogelijk zijn zodanig dat de label nog beter aansluit bij de algemene voedings- en gezondheidsrichtlijnen.’

De Cock heeft het bijvoorbeeld moeilijk met de goede score van lightdranken die zoetstoffen bevatten. ‘Die onderhouden de drang naar zoet en zo ook naar suiker. Maar de aanpassingen van de huidige nutriscore mogen niet te ver gaan, want het moet gemakkelijk te begrijpen en transparant blijven voor de consument. Het is en blijft ook een aanvullende tool bedoeld om je aankopen te vergemakkelijken. Het is geen vervanging van de voedingsdriehoek.

‘Ook al is de label niet perfect en moeten we kritisch blijven, de nutriscore is de best beschikbare tool voor consumenten om in te schatten hoe gezond of ongezond bepaalde voedingsproducten zijn.’

ECKERT, M. Nutriscore verovert Europa. DS Avond, 29 november 2019.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo